1 min

Tags in dit artikel

,

De filmindustrie moet alles op alles zetten om aantrekkelijke online diensten te bieden. Zo niet, dan trapt men in dezelfde val als de muziekindustrie. Dat is de mening van Rob Glaser, topman van Real Networks. In een toespraak op de Consumer Electronics Show in Las Vegas schetste Glaser een weinig opwekkend beeld van de huidige online diensten zoals die door de filmindustrie worden aangeboden.

"Er wordt simpelweg te weinig ontwikkeld om de dreigende ‘napsterisatie’ te vermijden die de muziekindustrie al eerder doormaakte", aldus Glaser. Hij doelt daarmee op het te laat op gang komen van aantrekkelijke legale muziekdiensten, zodat de industrie constant achter de feiten aan blijft lopen.

De filmindustrie maakt volgens hem momenteel exact dezelfde fouten: een slecht aanbod (te weinig en te oud) in combinatie met teveel beperkingen. Als voorbeelden van dergelijke weinig aantrekkelijke diensten noemt Glaser CinemaNow en MovieLink. Films die via dergelijke diensten worden aangeboden, zouden even actueel moeten zijn als dvd’s in een winkel, zo vindt de Real-topman. Zelf is Real overigens sinds vorig jaar actief met een eigen muziekdienst: Rhapsody. Deze maakt naar verwachting over enkele maanden ook de overstap naar Europa.