1 min

Tags in dit artikel

, ,

Het is al lang bekend dat Nokia niet meer is wat het ooit geweest is. Het laatste kwartaal heeft het dan ook een groot gedeelte van haar marktaandeel verloren. Het Amerikaanse onderzoeksbureau IDC vermeldde dat het aandeel van Nokia daalde van 4,8 procentpunt naar 29,3 procent.

Niet al te lang geleden had Nokia nog 40 procent van de mobiele markt in handen. Doordat Nokia teveel in goedkope telefoons heeft geïnvesteerd, en te weinig in de middenklasse, heeft Nokia veel verloren.

Ondanks dat Nokia meer mobieltjes verkocht in het eerste kwartaal is het marktaandeel toch gedaald. Dit komt doordat de algemene mobieltjesverkoop sterker is gestegen dan die van Nokia. En de betere verkoopcijfers leidden ook niet tot hogere winst. De omzet daalde met twee procent, de nettowinst zelfs met 16 procent.

Motorola heeft in het eerste kwartaal een groter marktaandeel behaald, evenals Samsung. Siemens heeft ook aan marktaandeel moeten inboeten, maar niet zo erg als Nokia.