2min

Tags in dit artikel

, , ,

Consumenten staan open voor mobiel bankieren. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Meridea, leverancier van softwareoplossingen voor klantinteractie voor banken en financiële instellingen. Het meest gewild zijn het opvragen van saldo-informatie en gegevens over overschrijvingen. Consumenten zijn zelfs bereid te betalen voor financiële diensten via de mobiele telefoon.

Maar liefst 72,9% van de respondenten geeft aan geïnteresseerd te zijn in mobiel bankieren. Ook geven ze in meerderheid aan dat dienstverlening als deze een reden kan zijn om over te stappen naar een andere bank. Slechts 32% van de respondenten vindt overstappen te omslachtig, 68% is bereid die stap te maken als een andere bank betere voorwaarden of producten biedt.

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten ook bereid zijn om voor mobiel bankieren te betalen. De respondenten noemen als een redelijke prijs voor het opvragen van saldo-informatie of informatie over bijvoorbeeld een geblokkeerde creditcard een bedrag van tussen de 55 en 80 eurocent. Meridea noemt deze uitkomst een belangrijk signaal voor banken om serieus werk te maken van mobiel bankieren.

97,5% van de respondenten die aangeven interesse te hebben in mobiel bankieren, is geïnteresseerd in het opvragen van saldo-informatie. 95% noemt in dit verband informatie over overschrijvingen. 87% is geïnteresseerd in een dagelijks rapport per mobiele telefoon en 40% in informatie over effectentransacties. Maar liefst 83% geeft aan geïnteresseerd te zijn in een mobiele dienst waarmee de dichtstbijzijnde geldautomaat gevonden kan worden. De respondenten noemen snelheid en gemak als belangrijkste voordelen. Belangrijkste drempel is de veiligheid.

De onderzoekers stellen op basis van de uitkomsten dat de markt voor mobiel bankieren niet eenduidig is. Zij onderscheiden verschillende doelgroepen die elk een eigen benadering vereist. Daarnaast vormen jongeren in het algemeen volgens de onderzoekers een serieus te nemen doelgroep. Een ruime meerderheid van de respondenten met kinderen boven de 15 jaar noemt mobiel bankieren een interessante mogelijkheid voor deze leeftijdsgroep.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut Geiszus Marktforschung GmbH onder 450 respondenten in Duitsland tussen 16 en 65 jaar, die in het bezit zijn van een mobiele telefoon.

"Zelfservice is voor steeds meer consumenten een bekend concept. Steeds meer organisaties creëren zelfservicemogelijkheden voor bijvoorbeeld treinkaartjes, bioscooptickets of concertkaarten", zegt John Kraak, Senior Vice-President Sales van Meridea. "Mobiel bankieren sluit naadloos bij deze ontwikkeling aan en wordt door consumenten gezien als snel en makkelijk. Belangrijk in dit verband is de bereidheid van consumenten om voor deze dienstverlening een redelijke prijs te betalen. Mobiel bankieren is dan ook een kanaal waar banken nadrukkelijk naar moeten kijken binnen hun gehele multi-channel marktbenadering. In onze visie is mobiel bankieren een wezenlijk onderdeel van een complete service aan klanten en kan een financiële instelling met deze dienstverlening haar onderscheidend vermogen flink vergroten."