2min

82 procent van de vitaal.nl-lezers heeft een breedbandaansluiting. Dit aantal ligt fors hoger dan het landelijk gemiddelde. Uit onderzoek naar het mediagebruik blijkt dat regionale dagbladen veruit het populairst zijn. Verder werd er duidelijk dat er tweemaal zoveel vitaal.nl-lezers naar het NOS-journaal kijken om 20.00 uur ten opzichte van Goede tijden, slechte tijden.

Vitaal.nl is hét e-magazine voor levensgenieters, dat zich richt op een 50-plus doelgroep. Vitaal.nl heeft onder haar 10.000 abonnees een enquête gehouden. De enquête bestond uit 26 vragen. De vragen varieerden van samenstelling van het huishouden tot het gebruik van mobiele telefonie. Nu de media de 50-plussers als doelgroep aan het ontdekken zijn, is het van belang om goed geïnformeerd te zijn over hun gedrag. Het is een doelgroep die onzichtbaar opgaat in de maatschappij. Dit komt door het jarenlange stigma dat de 50-plusser alleen nog maar interessant is voor typische ouderenproducten. Niets is minder waar.

Het lezersonderzoek
Veel vragen uit het lezersonderzoek zijn aan elkaar gerelateerd. Op basis van de onderzoeksresultaten is er een indeling gemaakt in een aantal verschillende profielen:

Financieel profiel
Landelijk gezien gaan senioren er financieel op achteruit naarmate ze ouder worden. De lezers van vitaal.nl niet. Het lijkt er sterk op dat de oudere lezers van vitaal.nl (55 – 65 jaar) gemiddeld een hoger inkomen hebben, hoger opgeleid zijn en beter betaald werk hebben (gehad) dan hun gemiddelde leeftijdsgenoten.

Mediaprofiel
Het best bekeken programma om 20.00 uur bleek onder zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden het NOS-journaal te zijn. Regionale dagbladen zijn onder lezers van vitaal.nl veruit het populairst. Het best gelezen landelijke dagblad is de Telegraaf. Op ruime afstand volgt het Algemeen Dagblad. Qua tijdschriften doen Margriet, Libelle, Computeridee en Plus het goed.

Mobiliteits- en vrijetijdsprofiel
75 procent van de vitaal.nl-lezer reist regelmatig per auto. Ruim 60 procent stapt regelmatig op de fiets, terwijl 30 procent reist met het openbaar vervoer. Mede doordat de lezersgroep zeer mobiel is, is het niet verwonderlijk dat Frankrijk op nummer één staat in de lijst van populaire vakantiebestemmingen. Nederland staat op een goede tweede plaats.

Technisch profiel
Uit de uitkomsten van het onderzoek blijkt dat meer vitaal.nl-lezers dan gemiddelde 50-plussers gebruik maken van de mobiele telefoon. De snelheid van de internetverbinding ligt onder vitaal.nl-lezers beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde. 60 procent heeft wel eens iets gekocht op internet. Gemiddeld schaft 60 procent bijna 5 keer per jaar een artikel aan via internet.

De respons op de enquête was zeer hoog. Uit de enquête is naar voren gekomen, dat de 50-plus vitaal.nl-lezer midden in het leven staat. De grootste groep is nog altijd actief in het arbeidsproces en besteedt veel tijd aan vakanties, kleinkinderen, computeren, muziek en de computer.