2min

Behalve overheden en particulieren beginnen ook diverse bedrijven zich in te zetten voor de slachtoffers van de natuurramp in Azië.

Zo heeft de stichting van Dell eigenaar Michael Dell aangekondigd 3 miljoen dollar te zullen doneren. De Michael & Susan Dell Foundation hoopt met dit gebaar meer bedrijven ertoe te kunnen bewegen geld te geven aan de slachtoffers.

"De Amerikanen weten uit eigen ervaring wat het betekent om in crisistijd steun te krijgen uit andere delen van de wereld. Nu is het onze beurt om de mensen in Azië te laten zien dat wij hun willen steunen in deze moeilijke tijd. We roepen onze landgenoten en andere mensen op deze wereld op om ook gul te geven voor deze mensen", aldus Michael Dell in een verklaring.

Microsoft kondigde eerder al aan een donatie van 3,5 miljoen dollar te zullen maken. Directeur Steve Balmer meldde daar het volgende over: "Onze gedachten gaan uit naar iedereen die te maken heeft met deze verschrikkelijke tragedie. Microsoft zal hulporganisaties en overheden helpen door middel van financiële hulp, technische assistentie en vrijwilligerswerk."

Netwerkgigant Cisco schenkt 2,5 miljoen dollar waarvan 460.000 dollar door werknemers bijeen werd gehaald. Cisco zal verder de hulpdiensten van communicatiemiddelen voorzien waarmee deze organisaties in zwaar getroffen gebieden contact met elkaar kunnen houden.

Ook op het internet zijn diverse acties gestart om geld op te halen.
Amazon.com geeft gebruikers de mogelijkheid om met behulp van het 1-click betaalsysteem geld te doneren aan het Amerikaanse Rode Kruis. Volgens Amazon is daarmee tot gisterenavond al meer dan 12 miljoen dollar opgehaald.

Zoekmachine Google heeft op haar website een selectie van links geplaats van organisaties die online donaties accepteren. Daarnaast zijn er een aantal links te vinden naar sites die informatie over de ramp bieden.
Ook MSN, eBay en Yahoo hebben soortgelijke acties opgezet.