Naar verwachting zal Yahoo vandaag aankondigen dat het bedrijf een Developer Network zal introduceren en daarnaast haar commerciële afdeling een nieuwe naam zal geven.

Het Developer Network maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om nieuwe applicaties te maken die gebaseerd zijn op Yahoo’s zoektechnologie. Ontwikkelaars kunnen dat doen met behulp van zogenaamde Application Programming Interfaces (API’s).

Yahoo wil hiermee zich meer in de kijker spelen bij degenen die veel invloed hebben op de internetbusiness en daarmee gedeeltelijk ook de consument beïnvloeden. Google heeft een dergelijke strategie de laatste jaren met succes gevoerd.
"Zoekmachines zijn niet alleen een service, maar ze worden een onderdeel van de infrastructuur van het internet. We maken het voor externe partijen een stuk makkelijker om waardevolle services toe te voegen aan de zoekmachine", aldus Eckhart Walther van Yahoo.

Concurrent Google voert zoals gezegd al enkele jaren een dergelijke strategie. Ongeveer 3 jaar geleden introduceerde Google haar eigen API’s. Alhoewel sommige ontwikkelaars aan de slag zijn gegaan met deze API’s is daar tot nog toe echter weinig uitgekomen.

Yahoo denkt echter meer succes te kunnen hebben, ondermeer door een aantal extra’s aan het Developer Network toe te voegen. Zo kunnen ontwikkelaars ook gebruik maken van Yahoo’s spellingscontrole en zullen ook de Overture API’s worden toegevoegd.

Overture Services is de tak van Yahoo die over de advertenties op het internet gaat. Yahoo wil de naam van deze service gaan veranderen naar ‘Yahoo Search Marketing Solutions’ om een sterkere positie te creëren in de marketingwereld. De toevoeging van de Overture API’s maakt het voor deze ontwikkelaars mogelijk om bijvoorbeeld programma’s te maken die het succes van de advertentiecampagne op internet kunnen monitoren.

Yahoo heeft voor het Developer Network een webpagina gemaakt die hier te vinden is.