1 min

Tags in dit artikel

,

Uit een onderzoek van IAB, die uit 14 Europese landen de gegevens haalde over online advertenties, is daar in 2005 voor 4 miljard aan uitgegeven.

Nederland droeg hier voor 170 miljoen aan bij. Dit was 4,25% van het totaal. De Britten staan het meest voor, met 36%. Daarna volgen Frankrijk (27%) en Duitsland (22%). De gegevens werden gehaald uit duizenden Nederlandse websites, online dagbladen, zoekmachines en webgidsen. Er werkten 18 exploitanten van internet advertenties mee aan dit onderzoek.

IAB meld: “Vergeleken met het Verenigd Koninkrijk zijn de uitgaven in Nederland relatief gezien nog laag. Je ziet toch dat ze aan de andere kant van het kanaal al een stap verder zijn.” De stijging van Nederland in deze handel ligt rond de 50 procent. Was dit in 2004 nog 66 miljoen, eind 2005 was het al 97 miljoen. Hierover zegt IAB: ‘De stijging van 50 procent over 2005 werd door het IAB begin dit jaar reeds voorspeld, maar daadwerkelijk halen is nog altijd lastiger dan voorspellen.”

De koplopers in de online advertenties zijn media (21,6%), telecom/ICT(19,4%) en financiële dienstverlening (17%). Bij de soorten advertenties lopen banners met 49% duidelijk voorop, gevolgt door contentintegratie & sponsoring, pop-ups, full screen ads en e-mail.