2min

Tags in dit artikel

, , ,

De nieuwe wet op de garantie wordt door de computerverkopers niet zo nauw genomen. Wettelijk wordt er twee jaar waarborg voorzien, maar in de praktijk beperken bijna alle verkopers zich tot een jaar, zo meldde Clickx Magazine na een grootscheeps onderzoek.

Sinds 1 januari van dit jaar geldt in alle landen van de Europese Unie een waarborg van twee jaar op alle consumptiegoederen, waaronder televisietoestellen, wasmachines, computers en software.
Indien er in deze twee jaar een gebrek aan het product wordt vastgesteld, moet de verkoper het goed vervangen of herstellen.
Wanneer dit niet meer mogelijk is, moet de verkoper de consument vergoeden met een financiële tegemoetkoming.

Een half jaar na de invoering van de nieuwe wet blijkt de praktijk helemaal anders te verlopen. Alle ondervraagde verkopers spreken over de ‘fabrieksgarantie’, en geven "slechts" een garantieperiode van één jaar. Er zijn zelfs gevallen dat de klant extra moet betalen voor een uitbreiding van de commerciële garantieperiode.

Clickx Magazine wijst enkele producten aan: als je de populaire muziekspeler iPod koopt, en je wilt in plaats van een garantieperiode van één jaar, een periode van twee jaar, dan zul je 79 euro meer op tafel moeten leggen.
Ook bij Dell komt het op hetzelfde neer. Je moet bij betalen om de garantieperiode te verlengen tot drie jaar.

"De winstmarges binnen de IT-sector zijn al heel klein. Als de verkoper nog eens de lasten van de verlengde garantieperiode moet dragen, dan vrees ik dat het voor veel handelaars economisch niet haalbaar meer is. Waarom wordt de garantieperiode niet uitgebreid naar fabrikanten?", vraagt Jo Verluyten, hoofdredacteur Clickx zich af.

Maar ook de overheid doet er niet veel aan, tegen overtreders wordt nauwelijks tot niet opgetreden. Het blijft bij het organiseren van campagnes, maar ze komen niet tussenbeide. "Voor geschillen met een verkoper in het buitenland, kan de consument terecht bij het Europees Centrum voor de Consument. Maar in eigen land is er geen gelijkaardige geschillencommissie. Belgen die in eigen land kopen, kunnen hun rechten alleen maar afdwingen via de rechtbank," constateert Verluyten.