Vele Nederlandse consumenten schaffen jaarlijks één of meerdere producten van Apple aan. Daar is Apple uiteraard zeer blij mee, maar als het product na het verstrijken van de garantieperiode buiten jouw schuld kapot gaat, dan geeft Apple niet thuis. De garantieperiode van Apple komt echter niet overeen met de garantietermijn die Europese regelgeving oplegt en ook niet met de regelgeving in Nederland. Hierdoor zijn vrijwel alle verkopers die Apple-producten in Nederland verkopen in overtreding.

Apple biedt kopers standaard één jaar fabrieksgarantie op hun aankopen. Als het product dus binnen een jaar kapot gaat, kan men op herstel of vervanging rekenen. Mocht één jaar te weinig zijn, dan biedt Apple een aanvullende dienst die klanten kunnen aanschaffen: Apple Care. Je kunt Apple Care zien als een garantieverlenging: in plaats van één jaar krijgen kopers dan drie jaar garantie op hun aankoop.

In principe zou dit echter niet nodig moeten zijn. In Europese regelgeving is namelijk vastgelegd dat consumenten recht hebben op twee jaar fabrieksgarantie. Dus als je toestel na 18 maanden ineens kapot is, dan zou je volgens deze regels dus recht hebben op kosteloos herstel of vervanging. Apple geeft dan echter geen gehoor, het product repareren is geen enkel probleem, maar daarvoor moet je wel flink in de buidel tasten.

Maar liefst 47.000 respondenten vulden de Tros Radar enquête in. Daarvan gaf 53 procent aan dat hun Apple-product buiten hun schuld om na één jaar kapot ging, maar dat Apple weigerde om ook maar een cent te vergoeden. Daarom ging Tros Radar met de verborgen camera op pad om de proef op de som te nemen. De bezochte Apple Premium Resellers als Apple Stores weigerden om kosteloos het product te herstellen of te vervangen. Zij verschuilden zich allen achter de garantieregeling van Apple. Slechts één winkelketen was bereid om het defecte product te vervangen.

Wie dus een product koopt van Apple en een royale garantieregeling verwacht komt dus bedrogen uit en consumenten kunnen hier helaas helemaal niets aan doen.

Tros Radar heeft meerdere malen Apple Nederland benaderd, maar heeft geen enkele reactie gekregen. Op de website kondigt het consumentenprogramma aan dat ze alle uitslagen van de enquête overhandigen aan de Consumentenautoriteit. Hiermee hoopt het programma dat de organisatie de grote speler op korte termijn aanpakt en consumenten alsnog hun gelijk krijgen.