2min

Volgens nieuwe voorgestelde regels, die deel uitmaken van de groene ambities van de EU, moeten fabrikanten hun producten repareren die nog onder de garantie vallen als dat evenveel of minder kost dan het kopen van een vervangend product. Klanten zullen ook het recht hebben om te eisen dat bedrijven hun producten binnen 10 jaar na aankoop nog repareren, zelfs als er geen garantie meer op zit.

De tienjarenregel zal gelden voor producten die voldoen aan de “herstelbaarheidseisen” van de EU, waarbij telefoons en tablets binnenkort tot die categorie zullen behoren. De EU schat dat jaarlijks 35 miljoen ton afval ontstaat doordat levensvatbare producten voortijdig worden weggegooid en consumenten jaarlijks 12 miljard euro uitgeven aan vervanging.

De nieuwe regelgeving zal de consument bewuster maken

Verwacht wordt dat de regels ervoor gaan zorgen dat klanten zich meer bewust worden van de mogelijkheid tot reparatie. Waardoor de hoeveelheid afval, de uitstoot van broeikasgassen en het gebruik van hulpbronnen wordt verminderd. EU-commissaris Didier Reynders zei: “Het is essentieel dat consumenten hun producten eenvoudig kunnen laten repareren, en daardoor minder kopen.”

De voorstellen omvatten ook het opzetten van online databanken om consumenten te helpen reparateurs te vinden. Deze regelgeving heeft lang op zich laten wachten, waarbij consumenten en groene organisaties pleitten voor strengere regels om ervoor te zorgen dat bedrijven meer toegankelijke opties bieden voor het repareren van hun producten.

Monique Goyens, directeur van de Europese Consumentenorganisatie, prees het voorstel en zei dat “producten die langer meegaan en beter kunnen worden gerepareerd een no-brainer zijn om het geld van de consumenten en de hulpbronnen van de planeet te sparen”.

De regelgeving zou meer kunnen bereiken

Goyens vindt ook dat de EU moet overwegen de wettelijke garantieperiode voor producten met een langere levensduur te verlengen tot meer dan de huidige twee jaar.

Het groene parlementslid Anna Cavazzini verwelkomde de stap om prioriteit te geven aan het repareren van producten die nog onder garantie vallen. Het maakt het echter ook makkelijker voor onafhankelijke reparateurs om producten te repareren, zodat techgiganten zoals Apple niet langer de reparatieregels dicteren.

Over de voorgestelde verordeningen moet nu worden onderhandeld tussen het Europees Parlement en de lidstaten voordat ze ook daadwerkelijk worden omgezet in wetgeving. Als ze succesvol zijn, zullen ze de hoeveelheid afval die jaarlijks in de EU wordt geproduceerd helpen verminderen en consumenten meer controle geven over hun aankopen.

Lees ook: Een bloeiende Europese techsector kan ook de klimaatverandering tegengaan