De geruchten over een mogelijke overname van Alienware door computerbouwer Dell zijn bevestigd, doordat Dell gisteren bekend maakte dat het de maker van high-end PC’s heeft overgenomen.

Financiële details over de overname zijn niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat Alienware volledig deel gaat uitmaken van Dell, maar beide bedrijven zullen zelfstandig blijven opereren.
In eerste instantie zullen beide bedrijven ook niet gaan adverteren op elkaars websites. Dell houdt wel de mogelijkheid open om apparatuur die niet door Alienware wordt verkocht, op Alienware’s site te verkopen. Daarbij valt te denken aan beeldschermen.

Dell liet weten dat de overname nauwelijks impact heeft op de omzet van het bedrijf, maar daar was de overname dan ook niet voor bedoeld. Voor Dell is het een kans om via een andere weg de markt voor high-end gaming systemen te betreden en Alienware kan nu gebruik maken van Dell’s expertise en logistieke middelen.
"We kennen onze sterke en zwakke punten en één van onze zwaktes is onze logistiek," aldus Gonzalez van Alienware.

Gonzalez benadrukte echter wel dat de verbeterde efficiency niet ten koste zal gaan van de design van Alienware machines. Ook zal er door de overname niets veranderen in de leveranciers van Alienware. Het bedrijf gebruikt momenteel zowel chips van Intel als van AMD, terwijl Dell een exclusief contract heeft met Intel. Alienware heeft echter laten weten gewoon zaken te blijven doen met AMD.

Analisten zijn echter niet echt enthousiast over de overname. Volgens Stephen Baker van NPD Techworld kopen klanten van Alienware vooral bij dat bedrijf, omdat Alienware bekent staat als een bedrijf dat de nieuwste technologieën gebruikt en weet wat gamers willen. Dell wordt echter vaak gezien als een bedrijf als een log bedrijf dat voornamelijk PC’s levert aan bedrijven.

Het zal ook even afwachten zijn wat Dell gaat doen met haar XPS lijn, die op sommige vlakken een directe concurrent is voor de Alienware PC’s. Momenteel bedient Alienware een groep gamers die het beste van het beste willen. Dell daarentegen verkoopt vooral PC’s aan gamers die een redelijk systeem willen, maar daar geen vermogen aan kwijt zijn. Beide bedrijven hebben geprobeerd de groep gamers die hier tussen valt aan te spreken.
Het is niet duidelijk hoe de bedrijven deze strategieën nu voort gaan zetten.