2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Sinds gisteren is de verkoop van beltegoed voor KPN- en Hi-prepaid, in meer dan 5.000 winkels, stopgezet. Alphyra, één van de leidende distributeurs van elektronische beltegoeden, is gedwongen deze stap te zetten, nadat KPN eenzijdig de betalingsvoorwaarden heeft gewijzigd. Hierdoor moeten distributeurs en winkeliers steeds meer vooruit betalen voor beltegoed, waardoor KPN-producten onrendabel zijn geworden.

Volgens Alphyra was dit de bekende laatste druppel, nadat KPN in de afgelopen jaren de marges voor winkeliers heeft teruggeschroefd: “onze bedrijfstak komt hiermee in gevaar”. Naar verwachting zullen spoedig andere distributeurs en winkeliers volgen in de boycot.

Winkels waar geen KPN beltegoed meer wordt verkocht zijn onder andere grote supermarktketens als Konmar, SuperdeBoer, C1000, Hoogvliet, Jumbo en Spar; maar ook voor Primera, Totaal Gemak, Tell Me, T for Telecom, Expert en Bruna geldt hetzelfde. De impact op de distributie van KPN beltegoed is dan ook fors te noemen.

Voor het kopen van beltegoed voor andere mobiele telefonie aanbieders, als Vodafone, Orange en T-Mobile kan men overigens gewoon bij de genoemde winkels terecht.

Managing director Mike Naughton van Alphyra in Nederland: “Het is onbegrijpelijk dat KPN zo met haar partners omgaat. We kunnen niet simpelweg toekijken hoe KPN de branche afbreekt. Andere distributeurs zijn inmiddels al in een faillissement gedwongen. Er zit een ondergrens in de marges en die is nu bereikt.” Een handelstechnisch vergelijkbaar product als een Mars-reep heeft een gemiddelde marge van 30%, welke meer dan drie keer zo veel is als de marge op een opwaardeer-voucher (het bonnetje met de opwaardeercode voor beltegoed erop).

Naughton: “het is erg vervelend voor consumenten, die niet meer bij hun vertrouwde adres terecht kunnen, en voor winkeliers, die nee moeten verkopen. Maar uiteindelijk snijdt KPN met name zichzelf in de vingers met deze actie.” Vanuit de retail zijn reeds maatregelen genomen om de last zo veel mogelijk te beperken door onder andere voldoende voorraad van concurrerende merken te hebben. “Ik roep KPN op om allereerst weer aan hun klanten te denken en om terug te komen op hun eerdere acties”, voegt Naughton nog toe.