KPN groeit op consumentenmarkt maar levert in op zakelijke markt

KPN heeft zijn kwartaalcijfers gepresenteerd over het eerste kwartaal van dit jaar, daarin komt naar voren dat het bedrijf goede zaken heeft gedaan op de consumentenmarkt, maar het op de zakelijke markt flink moest inleveren. KPN verwacht binnenkort nog wel wat te gaan herstellen op de zakelijke markt, maar het is duidelijk dat er meer aandacht moet komen voor de zakelijke markt.

KPN wist in het eerste kwartaal 36.000 nieuwe mobiele abonnees binnen te halen, in totaal komt het totaal aantal abonnees nu op 3,63 miljoen. Verder wist het bedrijf 22.000 nieuwe breedbandklanten te strikken en 53.000 klanten voor interactieve televisies. Verder laat KPN weten dat 35 procent van de mobiele klanten nu ook en vaste aansluiting afneemt bij het bedrijf en 31 procent van de breedbandklanten ook een mobiel abonnement heeft. KPN stimuleert het afnemen van meerdere diensten door extra’s aan te bieden zoals extra televisiekanalen of een dubbele databundel.

Het zogenaamde quad-play (mobiel, vast internet, televisie en vast bellen) wordt steeds populairder en is ook een van de redenen dat bijvoorbeeld Vodafone en Ziggo willen fuseren in Nederland. KPN heeft het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in het netwerk en verdiende het afgelopen kwartaal 25 euro per maand per mobiele abonnee, dat is wel een euro minder dan een jaar eerder.

Verder laat KPN weten dat het aanbod in vast internet flink is verbeterd door investeringen in koper en glasvezel. In totaal beschikt 70 procent van Nederland nu over toegang tot een DSL-verbinding met een snelheid van 100 Mbit/s. Een jaar geleden lag dit percentage op 57 procent.

Ondanks de goede resultaten op de consumentenmarkt is de omzet en de winst toch gedaald, reden hiervoor zijn de slechte prestaties op de zakelijke markt. De opbrengsten uit de zakelijke markt daalde met maar liefst 7 procent. KPN liet vorige maand al weten zich meer als ICT-dienstverlener te willen positioneren. Het bedrijf heeft ook verschillende overnames gedaan om die positie te versterken.

Uiteindelijk komt KPN onderaan de streep uit op een omzet van 1,69 miljard euro (4 procent minder dan een jaar geleden), een bedrijfsresultaat van 568 miljoen euro (4,5 procent minder dan een jaar geleden) en een nettowinst van 48 miljoen euro (stijging van 210 procent).