Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel, die het onderzoek samen met The Next Web Conference heeft uitgevoerd, blijkt dat Nederlanders steeds enthousiaster zijn over het internet. De meerderheid van de ondervraagden, zo’n 70 procent, verwacht dat er in de komende jaren veel gaat worden verbeterd en internet een steeds belangrijke rol gaat spelen.

De onderzoekers spreken over een ‘hernieuwd enthousiasme’ voor technologie en innovatie. Zij zeggen: "dit is opmerkelijk na de dip in de interneteconomie van 2001 tot 2003." Veel mensen verwachten meer nieuwe technieken zoals het samen laten werken van internet, telefonie en televisie. Een nieuwe trend die er al is en ook sterk verbeterd wordt op dit moment is snellere internetverbindingen. Ook beveiliging, spam en virussen zijn aandachtspuntjes waar de consument verbetering in verwacht, dat geldt ook voor de privacy van de gebruiker.

Wat veel mensen nog niet kennen is de term Web 2.0. Als de meeste mensen dit horen hebben ze echt geen idee wat het inhoud. Deze term wordt veel gebruikt door internetprofessionals. Er zijn wel mensen die zeggen dat ze de term kennen, maar als ze het moeten uitleggen dan weten ze het toch niet. Een enkeling kan vertellen wat het nou eigenlijk inhoud.

De onderzoekers vinden het niet vreemd dat de meeste mensen niet weten wat het is. Vooral om de reden dat Web 2.0 verschillende betekenissen heeft. Één betekenis ervan is dat het op een zeer makkelijke en gebruikersvriendelijke manier sociale interactie via het web mogelijk maakt en vervolgens ook weet te stimuleren. Je zou het ook de term social networking kunnen geven. De andere betekenis is ‘collectieve intelligentie’. Om even een voorbeeld te geven, het zijn sites die zoveel mogelijk informatie aan de bezoeker doorgeven, over het onderwerp waar ze naar zoeken.

Enkele Web 2.0 sites zijn Del.icio.us (bookmarks), Last.fm (muziekvoorkeuren), Flickr (het delen van foto’s), Digg.com (nieuws), Wikipedia (kennis) of Technorati (blogs).

Enkele computergebruikers kunnen wel lyrisch zijn over de nieuwe ontwikkelingen, maar de gemiddelde Nederlandse internetter gebruikt ze maar incidenteel. Alleen de bekende websites worden nog weleens gebruikt, voor het sociale netwerkgedeelte kun je aan websites denken zoals CU2.nl, Schoolbank.nl Hyves.nl en MySpace.com. Volgens Patrick van Laive die één van de organisatoren van The Next Web Conference: "Het is hot. De stroming is echter nog helemaal niet overgeslagen op het grote publiek. Vraag maar eens rond aan mensen of ze Del.icio.us, Flickr of Digg kennen en je zult merken dat 99 procent je aankijkt alsof je gestoord bent." Oftewel van Laive erkent wat de onderzoekers zeggen. Deze zeggen namelijk dat Web 2.0 tot nu toe nog niet bekend is, maar het zit er wel aan te komen als je kijkt naar wat de enthousiastelingen er mee doen.