Een BlackBerry is handig, maar laat de gebruiker ook tijd besparen omdat ze eerder over informatie beschikken. Over het algemeen kan je dagelijks één uur besparen met behulp van een BlackBerry.

Dit blijkt althans uit onderzoek van Ipsos Reid dat werd uitgevoerd in opdracht van Research In Motion. Het onderzoek concludeerd dat er ongeveer 38 procent meer efficiëntie te winnen is. Het voordeel is overigens ook aanwezig in samenwerkingsverbanden, zegt het onderzoek.

Een BlackBerry verdient zichzelf terug, dit binnen vijf maanden. Per jaar kan een bedrijf gemiddeld 33.000 dollar verdienen per werkgever door deze een Blackberry te geven. Dit komt doordat men op een smartphone als BlackBerry altijd e-mail bij de hand heeft, zo hebben zij sneller de beschikking over hun gegevens. Er kan dus sneller gehandeld worden in bepaalde situaties.

Er komen jaarlijks ongeveer 2500 e-mails binnen die tijdgevoelig zijn, ze moeten zo snel mogelijk doorgestuurd worden. Evenals ongeveer 1200 telefoontjes die per jaar tijdgevoelig zijn. Ook is er steeds meer bedrijfssoftware beschikbaar op de BlackBerry, hiermee kan men altijd eventjes gaan ‘werken’.

"De onderzoeksresultaten bewijzen wat voor enorme tijds- en kostenbesparingen BlackBerry smartphones opleveren. En niet alleen bedrijven, maar ook niet-professionele consumenten profiteren van de smartphone. Een BlackBerry helpt hen om werktijd en vrije tijd optimaal te besteden", zegt Charmaine Eggberry, vicepresident en directeur van Research in Motion. "Niet voor niets vertrouwen wereldwijd negen miljoen mensen op een BlackBerry voor hun persoonlijke en zakelijke communicatie. En de toenemende mobiliteit en steeds geavanceerder technologie wijzen erop dat het aantal gebuikers in de toekomst nog verder zal groeien."

Aan het onderzoek namen 1.335 BlackBerry-gebruikers en 1.387 IT-beheerders deel. De deelnemers kwamen uit Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en de Pacific, hier wonen en werken ze.