Het lijkt erop dat BlackBerry de weg naar boven heeft teruggevonden. Na een aantal lastige jaren wordt er momenteel nog altijd verlies gedraaid, maar de verliezen worden steeds verder ingedamd. Over een half jaar denkt BlackBerry uit de rode cijfers te zijn.

In het afgelopen kwartaal verkocht BlackBerry 2,1 miljoen smartphones. Dat is voor de Canadese fabrikant nog altijd aanzienlijk minder dan dezelfde periode een jaar eerder of het voorgaande kwartaal. BlackBerry richt zich onder de nieuwe CEO John Chen echter minder op de verkoop van hardware, maar het verlenen van diensten en verkopen van software.

BlackBerry kon voor het afgelopen kwartaal een verlies van 207 miljoen dollar. Dat is aanzienlijk minder dan verwacht werd, en ook veel minder dan het kwartaalverlies van 950 miljoen dollar dat oud-CEO Thorsten Heins een jaar geleden de kop kostte. Chen verwacht dat BlackBerry binnen een halfjaar geen verlies meer draait.

BlackBerry heeft in de afgelopen drie maanden maar liefst 3,4 miljoen licenties voor de BlackBerry Enterprise Service weten te slijten, waardoor het verlies flink wordt ingedamd. Dit is bijna driemaal zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.