2min

Tags in dit artikel

, ,

MySpace, de grootste social-networking site in de Verenigde Staten, heeft voor zichzelf een plan opgesteld om Hyves, wat in Nederland de grootste site op dit gebied is, over te nemen. Dit bleek na een persconferentie afgelopen donderdag in Amsterdam.

Met 210 miljoen gebruikers is MySpace wereldwijd marktleider en is in veertien Europese landen actief, waaronder Nederland. Het bestuur van MySpace vind het nu tijd om hun strategieen te presenteren. Men is er op gebrand om flink te groeien in ons land en heeft een monopoliepositie voor ogen.

Het aantal gebruikers van MySpace steekt schril af tegen die van Hyves. Waar Hyves vier miljoen leden heeft, kent MySpace slechts 500.000 actieve leden in Nederland.

"Ondanks dat we liever langs organische weg, dus natuurlijk groeien, staan we zeker open voor het idee om Hyves over te nemen", aldus Travis Katz, de managing director international van MySpace, na afloop van zijn presentatie in de Melkweg in Amsterdam. "We willen eigenlijk overal liefst marktleider zijn, dus over een overname wordt wel nagedacht."

“In elk land waar we komen is er vaak al sprake van een grote lokale concurrent, ook toen we begonnen in de VS waren er al gevestigde namen. Maar toch hebben we kans gezien vrijwel overal waar we ons vestigen uit te groeien tot de grootste of een van de grootste spelers."

MySpace lijkt te mikken op de content die ze aanbieden (films en muziek) en het internationale karakter van de site. Waar je op Hyves lid kan worden van de hyve van Balkenende en Bos, kan je met één klik van de muis een vriend worden van Britney Spears of David Beckham.

MySpace is oorspronkelijk opgericht als vriendensite door een paar studenten en in 2003 kocht Intermix Media de site. Voor een slordige 580 miljoen dollar kwam het in 2005 in handen van Rupert Murdoch, die het aankocht via zijn bedrijf News Corporation.