1 min

MySpace was enkele jaren geleden wereldwijd nog het belangrijkste sociale netwerk. Inmiddels verliest MySpace zoveel terrein, dat het binnen enkele kwartalen echt winst moet gaan maken anders zullen er maatregelen genomen worden.

Een aantal jaren geleden nam het mediaconcern News Corp van de bekende Rupert Murdoch de veelbelovende website MySpace over, voor maar liefst 500 miljoen dollar. Twee jaar geleden had MySpace nog een marktaandeel van 64 procent, een jaar later is dit een heel stuk af gezwakt naar maar 28 procent.

Facebook is in dit verhaal de grote boosdoener, zij maakte een omgekeerde beweging ten opzichte van MySpace. In maart van dit jaar had Facebook maar liefst 117 miljoen unieke bezoekers, terwijl MySpace er nog maar 42 miljoen had. De directeur van MySpace, Case Carey ziet nog wel mogelijkheden in MySpace. Zijn plan is om de site te gaan richten op bezoekers die jonger dan 35 jaar zijn en graag over muziek willen praten, ook zou het mogelijkheid moeten worden om liedjes te gaan delen.

Dit zou Carey al maanden van plan zijn, maar nog steeds zijn ze met geen enkele voortgang naar buiten gekomen, beweren een aantal analisten in de Volkskrant. De reden dat veel gebruikers overgestapt zijn naar Facebook is dat deze website veel overzichtelijker was, dit zou vooral komen doordat News Corp. veel reclame en advertenties op de site heeft gezet, hierdoor zou de site zeer onoverzichtelijk zijn geworden.