Philips heeft vanmorgen teleurstellende kwartaalcijfers bekendgemaakt. Analisten hadden een bedrijfsresultaat, voor aftrek van rente, belasting en afschrijving, van 305 miljoen euro verwacht. Dit bleek echter 265 miljoen euro te zijn.

Na aftrek van deze zaken bleef een nettowinst over van 219 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat liet een daling van een derde zien, volgens Philips was dat te wijten aan een grote hoeveelheid eenmalige lasten als gevolg van overnames. Vorig jaar gaf Philips miljarden uit aan overnames.

Bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee kijkt, ondanks deze teleurstellende cijfers, terug op "een kwartaal met in essentie goede financiële prestaties in de meeste van onze activiteiten". Daarom verwacht hij in de rest van het jaar een vooruitgang, en zal het bedrijf ingrijpen waar nodig om de winst op peil te houden.

De divisie Consumer Lifestyle stelde het meest teleur. Vanwege een teleurstellende verkoop van televisies wist deze divisie slechts een bedrijfsresultaat van 77 miljoen euro neer te zetten. Analisten hadden op 141 miljoen gerekend. Volgens Philips zal deze divisie last blijven houden van een aanhoudende margedruk door slechter wordende economische omstandigheden.

Philips heeft inmiddels al besloten dat het vanaf augustus geen televisies meer op de Amerikaanse markt zal brengen. Op deze markt wordt al tijden geen winst meer gemaakt. Het Japanse Funai zal wel, onder het merk Philips, tv’s gaan verkopen in Amerika.

Ook de medische- en lichtdivisie van het Eindhovense bedrijf deden het beter dan verwacht. Beide divisies wisten beter te presteren dan analisten hadden verwacht.