De Europese Commissie gaat een onderzoek instellen naar de advertentiedeal tussen Yahoo en Google, die vorige maand definitief werd. Deze deal houdt in dat Google advertenties mag tonen op sites van Yahoo en dat beide bedrijven de opbrengsten delen.
Dit onderzoek is in navolging van het onderzoek dat ook het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft gestart naar aanleiding van een mogelijke schending van de antitrustwetgeving.
Tegenover Reuters verklaart eurocommissaris Neelie Kroes: "Half juli hebben we besloten om een voorlopig onderzoek op eigen initiatief in te stellen naar de potentiële effecten van een overeenkomst tussen Google en Yahoo voor de European Economic Area (EEA)-markt."
De World Association of Newspapers (WAN), de vertegenwoordiging van de krantenwereld, heeft al een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Hierin geven zij aan dat de associatie aan dat ze bang zijn dat door deze samenwerking diverse kranten- en andere websites minder reclame-inkomsten krijgen.
Volgens Google en Yahoo heeft deze deal alleen effect op de Amerikaanse markt, maar de WAN denkt dat het Europese kranten geraakt zullen worden door deze overeenkomst.
Een woordvoerder van Google verklaart: "De overeenkomst met Yahoo is beperkt tot websites in de Verenigde Staten en Canada en zal daarom geen effect van betekenis hebben op Europa. We werken uiteraard samen met de Commissie en zijn vol vertrouwen dat zij tot dezelfde conclusie komen."