2min

Tags in dit artikel

, ,

Ondanks de 300 miljoen dollar die Microsoft besteedde aan zijn reclame-campagne om het imago van Windows op te vijzelen, lijkt de impact van de filmpjes voor de softwaregigant uit Redmond toch behoorlijk tegen te vallen.

De zogenaamde ‘I’m a PC’-commercials, die half september de lucht in gingen, genereerden op het internet zo’n 2 miljoen ‘viral views’ gedurende de eerste vier weken, zo blijkt uit onderzoek van Visible Measures. Hoewel dit geen onbeduidend aantal is, deden de ‘Gates & Seinfeld’-commercials, die als teasers bedoeld waren, het aanmerkelijk beter. Volgens Visible Measures waren deze commercials goed voor zes miljoen weergaves, aanmerkelijk meer dan de ‘I’m a PC’-commercials.

Naar schatting van Visible Measures zorgden de ‘I’m a PC’-commercials in de eerste week gemiddeld voor de helft minder weergaves ten opzichte van de ‘Gates & Seinfeld’-commercials. Enkele dagen later binnen de twee weken-marge werden de ‘I’m a PC’-commercials gemiddeld nog zo’n 50 duizend keer bekeken, slechts een fractie van de 700 duizend weergaves per dag van de ‘Gates & Seinfeld’-commercials twee weken na lancering.

Volgens de analisten is dit voor Microsoft een serieus probleem. De ‘I’m a PC’-commercials, die Apple lichtelijk bekritiseren om de stereotypering van PC’s, zijn de kern van Microsofts reclame-campagne. Als de commercials op internet slecht bekeken worden betekent dit volgens de analisten dat de commercials bij lange na niet zo populair zijn als de ‘Gates & Seinfeld’-commercials, die volgens Microsoft slechts bedoeld waren als teasers.

Microsoft moet zich wellicht nog meer zorgen maken om de reactie van Apple in de vorm van drie nieuwe ‘Get a Mac’-commercials waarin Microsofts reclamebeleid ter discussie wordt gesteld. De drie nieuwe Apple-commercials doen het, als we de cijfers mogen geloven, een stuk beter. Ze genereerden in de eerste week een slordige 70 procent van de weergaves van ‘I’m a PC’-commercials. Hoewel de Apple-commercials op dubbel zoveel websites werden geplaatst, 140 tegen 70.

Geen van de twee slaagden er tot nu toe in om de populariteit van de ‘Gates & Seinfeld’-commercials te evenaren, maar het succes van Apples tegenaanval geeft volgens velen aan dat fans met toewijding de boodschap van Apple verspreiden. Volgens de onderzoekers suggereert het eveneens dat Microsoft onbedoeld de toewijding van fans om commercials te verspreiden om zeep heeft geholpen en deze toewijding alleen terugkomt als de ‘Gates & Seinfeld’-commercials terugkomen.