2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Laptop Hunters-campagne van Microsoft waarin het bedrijf de Mac als ’te duur’ prestenteert en een Windows-laptop als de betere keuze toont, heeft wel degelijk effect op consumenten, al is het alleen maar in de hoofden van mensen.

De afgelopen paar maanden enquêteerde onderzoeksbureau BrandIndex ruim vijfduizend personen. Centraal in het onderzoek stond de perceptie van waarde op de consument, dat wil zeggen het geloof dat een merk meer waarde biedt voor geld. Hoewel Microsoft veel kritiek kreeg op de campagne, heeft Microsoft Apple volgens het onderzoek wel degelijk ingehaald.

Vanaf het moment dat Microsoft eind maart de Laptop Hunters-campagne lanceerde zijn er duidelijke verschillen waar te nemen. Toen het onderzoek op 12 mei eindigde had Apple een score van 12, terwijl het eind februari nog een score van 70 wist te halen. Microsoft daarentegen is in slechts enkele maanden tijd van 0 (neutraal) naar 46 punten op 12 mei gestegen.

[b]Waardebesef scores voor Apple en Microsoft in 2009 | Image credits: AdAge.[/b]

Ted Marzilli, global managing director van het onderzoeksbureau is van mening dat deze verschuiving het gevolg is van de campagne van Microsoft. Hij voorziet dat dezelfde groep van 18 tot 35 jonge mensen, waarmee Apple voorheen Microsoft de loef afstak, nu meer bewust omgaan met wat ze uitgeven in het bijzonder in een slechte economische situatie. Volgens Marzilli denkt men nu wel twee keer na voor men iets koopt.

"Apple heeft het goed gedaan door Microsoft als tegenstander te kiezen", stelt Marzilli. "Het deed Microsoft er oud, log, ingewikkeld te gebruiken en onhip uitzien. Maar Microsoft is begonnen met de tegenaanval en jonge mensen zijn meer gefocust op de prijs en de waarde van een product."

Vorige week liet Microsoft de vijfde Laptop Hunters-commercial op de Amerikaanse televisie en diezelfde week kwam Apple met een drietal nieuwe Get a Mac-ads waarin het direct de tactiek van Microsoft aanvalt en probeert te bagatelliseren. Volgens Apple is een keuze voor Windows gebaseerde op slechte argumenten namelijk geen keuze. Gezien de resultaten van het onderzoek zal Apple flink wat moeten doen om deze trend om te keren.

Onlangs werd al bekend dat Apple Macs betaalbaarder gaat maken. Apple zou door de prijzen van de 13-inch MacBook en de iMac te verlagen willen proberen om, ondanks het zware economische klimaat, toch nog marktaandeel te winnen. Dit zou wellicht ook een goede stap zijn om de perceptie van waarde op Apple-producten om te buigen.