Microsoft heeft meer uitleg gegeven over het eerste reclamespotje met Seinfeld en Bill Gates en zegt dat dit spotje slechts een teaser was. Er is veel kritiek op de op donderdagavond in de Verenigde Staten uitgezonden reclame geweest.
Niet alleen bloggers, maar ook advertentiespecialisten vonden de tv-reclame maar niets. Barbara Lippert van AdWeek Magazine noemt de reclame uiterst bizar en ook AdRants.com is niet positief: "Als Microsoft en Crispin Porter + Bogusky gingen voor een vreemde en onlogische reclame, dan sloegen ze de spijker op de kop."
Brad Brooks, corporate vice president for Windows consumer product marketing bij Microsoft, denkt anders over de commercial. "Zelfs al praten de mensen negatief over de nieuwe Windows-advertentie, tenminste praten ze over Windows," liet hij weten in een video-interview.
In een andere boodschap liet Microsoft als reactie op de kritiek van de Seinfeld-reclame het volgende weten: "Sommigen vragen zich af wat Jerry Seinfeld en Bill Gates die een nieuw paar schoenen uitkiezen te maken hebben met software. Het antwoord, in de klassieke Seinfeld-stijl, is: niets. Toch is het spotje het eerste en duidelijkste signaal van een ambitieus project van Microsoft om meer met klanten van over heel de wereld te praten."
"De nieuwe campagne zal markeren hoe Windows een onmisbaar onderdeel van de levens van miljarden mensen is geworden, niet alleen op computers, maar ook op mobiele apparaten en op het internet," luidde de verklaring verder. Ook vertelde de softwaregigant uit Redmond dat het nog te vroeg is om een goed oordeel te vellen over de gehele campagne, want er zit volgens Microsoft nog veel meer in.
Brooks vertelde dat het een heleboel mensen aan het praten heeft gezet en dat dat precies was wat Microsoft wilde. "Te lang is Microsoft stil geweest waardoor het enige dialoog van concurrenten zoals Apple kwam." Het is de bedoeling dat Microsoft met de spotjes praat met klanten over Windows in een intrigerende en humoristische manier.
Ook vertelde Brooks, die sinds februari de marketing van Windows overnam en sindsdien een grote reorganisatie heeft doorgevoerd, dat de reclames niet alleen voor Windows bedoeld waren. Microsoft wil de ervaring van het kopen van een Windows-machine en het opzetten ervan een stuk eenvoudiger maken, en daar kunnen de spotjes bij helpen.
Zo heeft Microsoft verschillende winkels-in-winkels opgezet bij grote retailers als Circuit City en Best Buy, een concept dat ook bij Apple wordt toegepast bij eveneens Best Buy, maar ook bij CompUSA. Verder huurt Microsoft ook honderd tot tweehonderd Windows Gurus, Microsoft-medewekers aanwezig in winkels, in om klanten meer van het Windows-besturingssysteem te laten zien. Net als een Apple Genius ontvangt een Windows Genius geen provisie.
De softwaremaker heeft, om de ervaring van het kopen van een Windows-pc verder te verbeteren, een nieuw ontwikkelteam opgezet dat samenwerkt met computermakers, aldus Brooks. Zo kunnen de opstarttijd van Windows, de out-of-the-box-experience en de snelheid van het wakker worden uit de slaapstand sterk verbeterd worden. Systemen die door dit nieuwe proces zijn goedgekeurd, zullen deze herfst verschijnen bij alle grote pc-fabrikanten en zullen worden gemarkeerd op de vernieuwde Windows-website, eveneens onderdeel van de campagne.