1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Het relatief onbekende televisiemerk Vizio heeft in het vierde kwartaal van 2008 behoorlijk wat LCD-televisies verkocht in Amerika en was daarmee de op een na succesvolste LCD-fabrikant. Sony werd door het bedrijf naar de derde plaats verwezen.

Vizio maakt zijn televisies niet zelf, maar laat ze produceren door het Taiwanese bedrijf Amtran Technology. Het bedrijf heeft de laatste tijd een flinke marketingcampagne gevoerd in Amerika en wist daarmee succes te boeken, mede vanwege het feit dat veel Amerikanen door de economische crisis kijken naar minder dure LCD-televisies.

Volgens onderzoekers van iSuppli was 14,3 procent van alle verkochte LCD-televisies in het vierde kwartaal een model van Vizio. Het marktaandeel van het bedrijf groeide 3,11 procent. Daarmee deed het bedrijf het trouwens een fractie minder dan Panasonic, dat een groei zag van 3,12 procent en met een marktaandeel van 10,7 procent op de vierde plaats eindigde.

Samsung behield in het vierde kwartaal de koppositie, met een marktaandeel van 20,2 procent. Het bedrijf zag zijn voorsprong wel slinken, in het derde kwartaal had het nog een marktaandeel van 20,6 procent. Sony moest zijn tweede plaats dus inleveren aan Vizio, het marktaandeel liep terug van 13,9 procent in het derde kwartaal, naar 13,5 procent in het vierde kwartaal.

Volgens analist Riddhi Patel van iSuppli neemt de vraag naar televisies af en hebben veel bedrijven het moeilijk nu prijsvechters zich in de strijd mengen.