1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

De verkoop van pc-beeldschermen is in het tweede kwartaal met 5 procent gestegen tot 28 miljoen stuks in vergelijking met vorig jaar. De omzet daalde met 4 procent tot 7,8 miljard dollar. Tegelijk rukte de LCD-monitor verder op ten koste van de traditionele monitor met beeldbuis (CRT). Dat constateert onderzoeksbureau DiplaySearch in zijn jongste kwartaalrapport. Van jaar op jaar groeide het aantal afgeleverde LCD-monitoren in de periode april-juni met 47 procent tot 10,7 miljoen eenheden. Vergeleken met het eerste kwartaal bedroeg de toename slechts 1 procent. Volgens de onderzoekers bleef de groei van losstaande LCD-schermen 15 procent achter bij de prognoses van de fabrikanten. Oorzaken waren onder meer de SARS-epidemie en tegenvallende opbrengsten van productielijnen van de ‘vijfde generatie’.

Noord-Amerika passeerde Europa in vergelijking met het eerste kwartaal als belangrijkste afzetgebied voor LCD-monitoren. Ten opzichte van vorig jaar was de groei in Europa echter veel sterker: ruim 70 procent versus 36 procent. Dell voerde met een aandeel van 17,3 procent de lijst van leveranciers aan, gevolgd door Samsung, HP, NEC-Mitsubishi en ViewSonic. De verkoop van CRT-monitoren daalde met 11 procent tot 17 miljoen stuks ten opzichte van het tweede kwartaal van 2002. Toch hebben deze beeldbuismonitoren nog altijd een aandeel van 61 procent. Samsung bleef met een marktaandeel van 15,3 procent de grootste fabrikant van dit type.