Het sinds 2007 ingezette systeem voor het plannen van materieel levert de NS op jaarbasis twintig miljoen euro op.

De NS heeft zelf een systeem gebouwd op basis van IBM-technologie met de naam Rolling Stock Allocation Application (Rosa) en zegt hiermee twintig miljoen euro per jaar te besparen.

Rosa wordt gebruikt om het inzetten van materieel en treinstellen te plannen. Dit is een lastige taak. Er moet namelijk rekening worden gehouden met verscheidene factoren, zoals het aantal reizigers op een bepaald tijdstip, de volgorde van de treinstellen en de plaats waar de treinstellen moeten beginnen of eindigen.

"Er is geen systeem dat aan de specifieke wensen van de NS voldoet", aldus logistiek adviseur Leo Kroon tegenover Computable. "Anders dan bij planningssystemen van bussen of taxi’s, is ook de volgorde van de treinstellen van belang." Een treinstel kan namelijk niet worden afgekoppeld als het in het midden van de trein staat.

Het planningssysteem werd voor het eerst ingezet bij het maken van de grote vernieuwingen van de dienstregeling in 2007. Voorheen werd het planningsproces vooral handmatig uitgevoerd, echter is ook nu niet alles geautomatiseerd. "Het is nog niet helemaal mogelijk om alles automatisch te plannen. In het systeem wordt bijvoorbeeld nog geen rekening gehouden met het onderhoud van het materieel", vertelt Kroon.

De NS zou ook nog graag willen dat het mogelijk wordt om materieel op de dag zelf te plannen. "Door een verstoring is de omloop van de treinen ontregeld. De gemaakte plannen moeten dan zo snel mogelijk worden bijgewerkt. Dat kan nu nog niet op de dag zelf", weet Kroon.

In 2008 ontving de Nederlandse Spoorwegen nog de Edelman Award, een wereldwijde onderscheiding voor bijzondere voorbeelden van operations research, van het Institute for Operations Research and Management Sciences (Informs).