2min

Volgens Conclusion MBS vertrouwt slechts een op de vier IT-beslissers blind op de IT-leverancier van zijn of haar bedrijf. Het merendeel ziet aanleiding om over te stappen, maar de switch wordt zelden gemaakt.

Conclusion MBS verleent IT-diensten op basis van Microsoft Dynamics 365. De organisatie deed onlangs onderzoek naar de samenwerking tussen IT-leveranciers en klanten.

Het bedrijf sprak met duizend Nederlandse IT-beslissers bij organisaties met minstens 100 medewerkers. Slechts een kwart gaf aan dat er blind wordt vertrouwd op de huidige IT-leverancier. 63 procent vindt de leverancier niet transparant.

De meeste bedrijven zien aanleiding om met een nieuwe IT-leverancier in zee te gaan. Toch wordt de stap zelden gezet. 34 procent vindt de switch ingewikkeld. Een derde is bang dat de IT-systemen kunnen uitvallen door de verandering van leverancier. Veel organisaties kunnen niet overstappen vanwege meerjarige contracten.

Betrouwbaarheid

Organisaties die overwegen om met een nieuwe leverancier in zee te gaan hechten de meeste waarde aan betrouwbaarheid (45 procent), prijs-kwaliteitverhouding (29 procent), flexibiliteit (26 procent) en toekomstgerichtheid (25 procent).

De criteria wijken af van de criteria waarmee organisaties voor hun huidige IT-leverancier kozen. Toentertijd hechtte 34 procent de meeste waarde aan betrouwbaarheid, een eigenschap die zwaarder weegt bij de keuze voor een nieuwe IT-leverancier (45 procent).

Het belang van betrouwbaarheid groeit naarmate organisaties met een IT-leverancier samenwerken. Elke niet-nagekomen afspraak verhoogt de vraag naar een betrouwbaardere leverancier.

Tweerichtingsverkeer

“Eerlijkheid en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen een IT-leverancier en haar klanten”, reageerde Jan-Douwe Jilderda, directeur bij Conclusion MBS. “Voor mij houdt dit in dat er een tweerichtingsverkeer moet zijn.”

“Dit geldt voor situaties waarin dingen goed gaan, maar ook wanneer je graag ziet dat iets anders wordt aangepakt. Je wilt immers samen waarde creëren door proactief mee te denken over businessprocessen en te werken aan gezamenlijke groei en ambitie.”

“Hiervoor heb je elkaar nodig. Want naast kennis van IT, is ook kennis van specifieke processen cruciaal. Dit kan alleen door als IT-leverancier samen te werken mét de klant, in plaats van voor de klant.”

Tip: MSP’s leven in een eigen wereld, met eigen kansen en uitdagingen