1 min

Tags in dit artikel

, ,

Ook de kwartaalcijfers van Yahoo! over de eerste drie maanden van dit jaar zijn zeer teleurstellend. Zowel de omzet als de nettowinst daalden namelijk fors.

De economische crisis heeft ervoor gezorgd dat de markt van de duurdere grafische display-advertenties harde klappen heeft gehad. Hierdoor zag Yahoo! het aandeel op de zoekmachinemarkt in de Verenigde Staten niet stijgen. Dit zorgt voor veel minder inkomsten uit online advertenties. Een verrassing is dit niet aangezien het aantal online advertenties in het laatste kwartaal van 2008 ook al minder steeg, namelijk met slechts drie procent.

De omzet daalde het eerste kwartaal met 13 procent naar 1,6 miljard dollar. Dit is nog niks vergeleken met de winst. Die daalde namelijk met maar liefst 80 procent naar 118 miljoen dollar. Om deze verliezen te compenseren gaat Yahoo! een grote reorganisatie doorvoeren. Dit gaat ten koste van 675 banen, dat is zo’n vijf procent van het totale personeelsbestand.

De nieuwe topvrouw van het bedrijf, Carol Bartz, gaf de volgende reactie: "Hoewel we druk ondervonden op zowel de display- en zoekadvertenties in het eerste kwartaal, geloven we dat Yahoo nog steeds sterk staat op de online advertentiemarkt".