2min

Tags in dit artikel

,

Bronnen meldden donderdag aan de Amerikaanse Apple-website AppleInsider dat de computerfabrikant uit Cupertino van plan is om enkele Macs uit het assortiment betaalbaarder te gaan maken.

Apple wil met deze stap proberen om, ondanks het zwaarste economische klimaat in de geschiedenis van het bedrijf, haar marktaandeel in de computermarkt toch te vergroten. Microsoft stelde Apple recentelijk tot doelwit in een nieuwe reclame-campagne waarin de Mac ten opzichte van een Windows-laptop wordt afgeschilderd als een duur product.

Hoewel een prijsverlaging een reactie zou zijn op het reclame-offensief van Microsoft, is dat volgens bronnen niet Apples doel. Volgens hen zou Apple hiermee een tijdelijke oplossing willen bieden voor de in populariteit winnende budget notebooks – doorgaans netbooks genoemd – totdat het bedrijf zelf een marktwaardig product in deze categorie heeft.

Volgens hen heeft Apple absoluut geen interesse in deelname aan de netbookmarkt zoals deze vandaag de dag bestaat. Dit werd ook al meermaals door Apple-kopstukken bevestigd. Tijdens de presentatie van de tweedekwartaalcijfers noemde huidig CEO Tim Cook het computers met ‘verkampte toetsenborden, verschrikkelijke software, junky hardware en zeer kleine schermen.’ Bovendien zou het niet bijdragen aan een goede consumentenervaring, aldus de topman.

De budget notebooks zijn op dit moment nog geen bedreiging voor Apple, maar Windows-computers daarentegen vormen voor het eerst dit jaar wel een bedreiging voor Apple. de Mac-bouwer zag in de periode januari tot maart – voor het eerst in 6 jaar tijd – een lichte daling in het aantal Mac-verkopen. Apples marktaandeel in de Amerikaanse PC-markt daalde daarmee tien basispunten naar 7.4 procent.

Om de groei enigszins te stabiliseren is Apple volgens bronnen van plan om de 13-inch MacBook en de iMac in prijs te gaan verlagen. Beide zijn de best verkopende Mac in hun categorie, notebook en desktop. Vooralsnog is het niet duidelijk hoeveel goedkoper de MacBook en iMac zullen worden. Bronnen stellen dat de eerste tekenen hiervan al deze lente zichtbaar kunnen worden door een herstructurering van de MacBook-lijn.

Apple maakt zich daarnaast ook weer gereed voor de jaarlijkse ‘Back to school’-actie begin juni waarbij docenten en studenten bij aankoop van een Mac een iPod Touch cadeau krijgen. Een combinatie van goedkopere Macs en de ‘Back to school’-actie zou wel eens voor een verrassing in Mac-aankopen kunnen gaan zorgen, denkt AppleInsider.