Apple heeft aangegeven dat klanten die de Google Voice-applicatie gekocht hebben, hun geld terug moeten halen bij de ontwikkelaars van de applicatie. Apple is in ieder geval niet van plan om te gaan betalen.

Apple heeft een tijdgeleden een applicatie toegestaan in de App Store waarmee men Google Voice kon gebruiken. De applicatie is echter weer uit de App Store gehaald door Apple, omdat het dubbele functionaliteit zou bevatten. De echte reden lijkt echter meer met AT&T van doen te hebben, zo is de verwachting dat deze telecomprovider deze applicatie niet zag zitten. Ook de FCC heeft aangegeven de zaak te onderzoeken.

Met Google Voice is het namelijk mogelijk om goedkoop en snel te bellen met je vrienden en familie. Het is mogelijk om meerdere telefoonnummers naar een nummer te koppelen enzovoorts. De applicatie die hiervoor in de App Store stond – en betaald was – is echter weer door Apple verwijderd.

Apple geeft nu aan dat zij niet inzien waarom ze moeten betalen. Wanneer men hun geld terug wil, omdat de applicatie nu weg is uit de App Store, moet er contact opgenomen worden met de ontwikkelaars. Apple houdt in ieder geval voet bij stuk en gaat geen terugbetalingen verrichten, zo geeft Kevin Duerr van softwarebedrijf Riverturn.

Nu de software uit de App Store is, is updaten niet meer mogelijk. Wanneer klanten dus ontevreden zijn, zal Riverturn – conform de algemene voorwaarden – alle kosten moeten vergoeden. Apple, die zelf ook dertig procent van de kosten opstrijkt, als zogenaamde administratiekosten en dergelijk, gaat er in ieder geval niet aan mee betalen. Dit staat de directeur van het softwarebedrijf tegen en dat laat hij dan ook weten via zijn weblog. Dit is echter niet de enige klacht, hij laat ook weten dat Apple erg slecht is in de communicatie. Zo kan hij maar niet te weten komen waarom de applicatie precies verwijderd is, wat er aangepast kan worden om de applicatie toch doorgedrukt te krijgen, blijft eveneens onduidelijk.