Op YouTube zijn beelden opgedoken van Apples nieuwe datacenter in Maiden in de Amerikaanse staat North Carolina. De bouw van het datacenter wordt gezien als een belangrijke stap in Apples cloudcomputing-strategie, te beginnen bij een ‘reboot’ van iTunes.

In het 35 seconden durende filmpje zijn luchtbeelden te zien die vanuit een helicopter zijn genomen. Duidelijk wordt dat het een groot complex betreft van wel 500.000 vierkante meter, bijna vijf keer zo groot als Apples datacenter in Newark, Californië, dat een grootte heeft van zo’n 109.000 vierkante meter. Het complex in Maiden heeft het bedrijf ongeveer 1 miljard dollar gekost en wordt gezien als een belangrijke stap in de verwezenlijking van Apples cloudcomputing-strategie.

Deze strategie begint volgens experts door het datacenter in Maiden in te zetten als backend voor een grote stap richting cloudcomputing, waarschijnlijk een verandering van de lokale iTunes-bibliotheek naar een situatie waarin muziek online opgeslagen wordt en middels elk apparaat dat een internetverbinding heeft beluisterd kan worden. De overname van streaming-muziekdienst Lala, eind vorig jaar, wordt gezien als een sterke indicatie voor Apples plannen.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal wil Apple zijn iTunes-dienst ‘rebooten’ als een dienst die via de webbrowser toegankelijk is. Het bedrijf lijkt daar al sinds november vorig jaar mee bezig te zijn toen er stilletjes ‘iTunes Preview‘ werd geïntroduceerd, waarmee vanuit de browser detailinformatie over muziek opgevraagd kan worden. Sinds het begin van het nieuwe jaar heeft de dienst inmiddels een drietal updates gehad die het beluisteren van previews, navigeren door de App Store en het navigeren in de gehele iTunes Store mogelijk maakten.

Een dergelijke verandering naar online muziekbibliotheken is niet van de ene op de andere dag te realiseren en dat verklaart mogelijk ook waarom Apple stapsgewijs iTunes Preview van meer functies aan het voorzien is. "Een op een slimme manier geïntegreerde methode om consumenten hun bestaande mp3-bibliotheken middels streaming te laten benaderen is erg aantrekkelijk. Lala wist dit en Apple kan het bieden", zo concludeert een analyse van GigaOm.

Technologie-magazine Wired denkt daarnaast dat video deel uitmaakt van Apples ambities. "Alle recente ontwikkelingen wijzen op een belangrijke nieuwe strategische markt voor Apple: ‘personal broadcasting’ of het delen van persoonlijke ervaringen", schreef redacteur Brian Chen in december vorig jaar. "YouTube en Flip zijn reeds grote spelers in deze jonge markt en de logische stap voor Apple is om persoonlijke media altijd en overal toegankelijk te maken."

Video is echter wel een ander verhaal dan het streaming aanbieden van muziek. Alleen al bij YouTube uploaden gebruikers elke minuut 20 uur aan videomateriaal. Dat is volgens Datacenter Kowledge mogelijk ook de reden voor waarom het bedrijf Olivier Sanche heeft aangenomen. Sanche was eerder verantwoordelijk voor het datacenter van eBay, een van de schoolvoorbeelden van schaalbaarheid. Het ligt volgens de website dan ook voor de hand dat Apple meer datacenters gaat bouwen om aan de capaciteit voor video-uploads en -opslag te kunnen voldoen.