min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Mediagiganten NBC en Time Warner hebben eerder vandaag bekendgemaakt dat ze hun videomateriaal niet zullen omzetten naar het HTML5-protocol. Tot op heden is slechts een 25 procent van alle videocontent geschikt voor HTML5.

NBC en Time Warner hebben ervoor gekozen om, in tegenstelling tot Microsoft, Apple niet bij te staan in zijn ‘War against Flash’. Volgens de New York Post hebben NBC Universal, Time Warner en andere mediagiganten aan Apple gemeld dat ze hun content niet zullen omzetten naar de HTML5-standaard met als gevolg dat deze niet bekeken kunnen worden op de iPad. De nadelen zouden niet opwegen tegen de voordelen, het omzetten van het videomateriaal zou teveel tijd en geld kosten.

Aan de ene kant is het opvallend dat grote mediabedrijven als Universal en Time Warner er niet voor kiezen om hun content iPad-compatibel te maken. Apple is een grote distributeur met dank aan de iTunes winkel en apparaten zoals de iPad en iPhone. Aan de andere kant: waarom zouden ze hun gehele video library omzetten naar HTML5 als Flash werkt en het web domineert?

Ondertussen doet Google goede zaken en liet tijdens de Google I/O conferentie weten dat de nieuwste versie van het Android-besturingssysteem ondersteuning zal bieden voor Flash (en HTML5). Adobe heeft ook niet stilgezeten en heeft vorige week de publieke bèta van Flash 10.1 voor Android vrijgegeven.