Google heeft afgelopen donderdag via een blogpost bekendgemaakt dat het ITA zal overnemen. ITA, gevestigd in Boston, is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het organiseren van gegevens van luchtvaartmaatschappijen.

Vandaag de dag worden meer dan de helft van alle vliegtickets online gekocht. Volgens Google is het voor veel mensen frustrerend om de juiste vlucht tegen de juiste prijs te vinden. Beschikbaarheid en prijzen veranderen constant, en zelfs voor een eenvoudige vlucht tussen twee steden zouden er letterlijk duizenden opties zijn.

Hoewel het online zoeken naar vluchten zich snel ontwikkelt, geeft Google aan te denken dat er ruimte is voor meer concurrentie en innovatie. Tot op heden heeft Google al nieuwe manieren gevonden om moeilijk vindbare informatie te organiseren, zoals afbeeldingen, krantenarchieven, wetenschappelijke documenten, boeken en geografische gegevens.

Zodra de overname van ITA afgerond is, zal Google gaan werken aan nieuwe (zoek)functionaliteiten, die het makkelijker moeten maken om de juiste vlucht te vinde, en prijzen en vluchtmogelijkheden te vergelijken. Google geeft aan ervan overtuigd te zijn dat het combineren van de expertise van ITA en de technologie van Google ze in staat stelt om de manier waarop er gezocht wordt naar vluchten te veranderen.