Staples, Office Depot en Best Buy bieden op dit moment de BlackBerry Playbook aan tegen een flinke prijsverlaging, het lijkt erop dat de partijen hun risico willen beperken en nu hun voorraden gaan dumpen.

Bij de lancering van de BlackBerry Playbook kostte de tablet nog 499 dollar, qua prijsklasse vergelijkbaar met de iPad 2 en Samsung Galaxy Tab 10.1.

Zowel bij Staples als Office Depot kunnen geïnteresseerden de Playbook nu voor een prijs van slechts 249 dollar kopen. De winkels geven 100 dollar korting op de tablet en nog eens 100 dollar die men achteraf kan terugvragen via een brief aan de winkelketen. Best Buy doet dit niet, maar stunt wel met de prijs: wie hier de Playbook koopt, betaalt 400 dollar voor de tablet.

Een prijsverlaging duidt er meestal op dat de retailers met grote voorraden kampen. Een manier om hun overtollige voorraden af te komen is door te stunten met de verkoopprijs. De consument profiteert vanzelfsprekend hiervan. De winkels deden hetzelfde met de producten van HP nadat het de stekker trok uit de Pre 3 smartphone en de TouchPad tablet. Deze werden tegen dumpprijzen aangeboden, waardoor de producten ineens enorm populair en gewild werden onder de consumenten.

Aanvankelijk wist Best Buy deze apparaten niet aan de consument te verkopen: de webwinkel had maar liefst 270.000 HP TouchPads ingekocht, maar wist er slechts 25.000 te verkopen tegen het oorspronkelijke tarief van 500 dollar.

Dat de verkoop van de Playbook niet zo goed verliep is niets nieuws. In april voorspelde RIM dat het bedrijf vier tot vijf miljoen exemplaren van de Playbook zou verkopen dit jaar. Maar het bedrijf verscheepte slechts 800.000 exemplaren van de tablet in de eerste helft van het jaar. In het derde kwartaal nam dat aantal verder af naar slechts 100.000 stuks.