2min

Apple staat sinds de introductie van de iPad bekend als de meest succesvolle tabletverkoper in de Verenigde Staten. Van alle niet-Apple producenten is Hewlett Packard (HP) degene die de meeste tablets aan de man weet te brengen. Research In Motion (RIM) komt niet eens in de top vijf voor.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau NPD Group. De organisatie berekende dat HP tussen januari en oktober van dit jaar een marktaandeel van 17 procent had op de tabletmarkt in de VS. Dat succes is gegarandeerd te danken aan het lage prijskaartje van de TouchPad. In augustus besloot de toenmalige CEO Leo Apotheker om te stoppen met de ontwikkeling van telefoons en tablets die op WebOS draaien vanwege het geringe succes en Palm te verkopen (het bedrijf achter het besturingssysteem). Om van haar voorraden af te komen besloot HP om de prijs van TouchPad te verlagen naar 99 dollar.

Met de komst van de nieuwe topman Meg Whitman lijkt deze beslissing op losse schroeven te staan. Volgens de laatste berichten heeft Whitman tot op heden nog steeds niet de knoop doorgehakt over het al dan niet verkopen van het voormalige Palm.

Na HP staat Samsung op de eervolle tweede plaats als meest succesvolle tabletverkoper in de VS. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf wist een marktaandeel van 16 procent te behalen. Op de derde plek volgt Asus met een marktaandeel van 10 procent. De vierde plaats wordt gedeeld door Motorola en Acer met een marktaandeel van 9 procent.

Opvallend is dat BlackBerry-maker RIM niet in de top vijf voorkomt. Het bedrijf heeft de grootste moeite om de PlayBook aan de consument te slijten. Eind september voerde RIM nog een prijsverlaging in voor de PlayBook, maar zonder zichtbaar resultaat. Enige tijd gingen er geruchten de ronde dat RIM de productie van de PlayBook had stopgezet, maar dat bericht bleek niet te kloppen.

Onlangs verlaagde de tabletfabrikant opnieuw de prijs van de PlayBook. Of dit tot hogere verkoopaantallen zal leiden met de feestdagen voor de boeg is maar de vraag. Concurrenten als Amazon en Barnes & Noble bieden hun tablets voor een fractie van de verkoopprijs aan als je deze vergelijkt met de PlayBook.