1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

HTC heeft de markt de afgelopen jaren werkelijk overspoeld met producten, veelal smartphones die op Android draaiden. Hoewel deze strategie het bedrijf in eerste instantie zeker geen windeieren heeft gelegd, lijkt de methode nu wat minder effectief te worden. Samsung doet het bijvoorbeeld beter dan het Chinese bedrijf. Drie weken geleden maakte HTC bekend dat de kwartaalcijfers 25 procent minder goed waren. Tijd voor verandering, zo is besloten.

Momenteel is het ook erg lastig om de productlijn van HTC te begrijpen, doordat er erg veel smartphones zijn uitgebracht in de afgelopen jaren. Hoewel een divers portfolio een goede zaak kan zijn, kan je immers ook overdrijven. Zo heeft HTC in Amerika op het moment 51 verschillende smartphones in de verkoop, terwijl Apple bijvoorbeeld maar drie verschillende toestellen verkoopt (iPhone 3GS, 4 en 4S). Overigens gaf HTC eind 2011 al aan dat het bedrijf plannen had om de productlijn in te dammen.

HTC ziet het probleem inmiddels zelf ook en om deze reden heeft het bedrijf de intentie uitgesproken om het productscala in te gaan perken in 2012. De focus gaat nu weer meer op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. De baas van de Britse afdeling van HTC liet weten dat HTC in 2011 de focus compleet verloor door verschillende versies van in essentie het zelfde product op de markt te brengen.