2min

De wereldwijde smartphonemarkt kromp het afgelopen kwartaal met 2 procent ten opzichte van vorig jaar. In totaal gingen er 144,4 miljoen smartphones over de toonbank. De krimp is voornamelijk het gevolg van tegenvallende verkoopcijfers op de Aziatische markt. Het is de eerste keer sinds 2009 dat de totale smartphonemarkt niet groeit.

Dat concludeert onderzoeksbureau Gartner op basis van de laatste cijfers. Volgens hoofdonderzoeker Anshul Gupta is het eerste kwartaal traditioneel gezien het sterkste kwartaal voor de Aziatische markt vanwege het Chinese Nieuwjaar. Volgens Gupta slaagden fabrikanten er niet in om aantrekkelijke nieuwe modellen te introduceren.

Een tweede reden waarom de verkoopcijfers volgens Gupta achterbleven, komt doordat Aziatische consumenten hun aankopen uitstellen. Zij hopen dat er binnen enkele maanden een nieuw en beter toestel zou verschijnen dat aanzienlijk beter is dan wat er nu op de markt is.

Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf Samsung verkocht met 86,5 miljoen exemplaren in het afgelopen kwartaal de meeste telefoons. Het gaat hierbij om alle soorten mobiele telefoons. Met deze verkopen groeide het marktaandeel van Samsung wereldwijd van 16,1 procent naar 20,7 procent. Nokia is de grootste verliezer van de afgelopen drie maanden. Volgens Gartner verkocht de Finse smartphonemaker 83,1 miljoen telefoons. In dezelfde periode vorig jaar gingen er nog 107,5 miljoen toestellen over de toonbank, een daling van omgerekend 22,7 procent. Het marktaandeel van Nokia daalde daardoor van 25,1 procent naar 19,8 procent.

Ook RIM moest het afgelopen kwartaal flink inleveren: de Canadese smartphonefabrikant verkocht 23,8 procent minder toestellen. Volgens Gartner moet RIM sterke producten lanceren die draaien op het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 om nog enigszins te kunnen concurreren met de rest.

Apple wist de verkoopaantallen van haar iPhone bijna te verdubbelen. In het eerste kwartaal van 2011 verkocht het bedrijf nog 16,8 miljoen iPhones, in 2012 is dat 33,1 miljoen. Wereldwijd behaalde Apple met dit resultaat een marktaandeel van 7,9 procent op de gehele markt voor mobiele telefoons.

Analist Annette Zimmermann is voorzichtig over het eindresultaat van 2012. Volgens haar zullen de komst van een nieuwe versie van de mobiele besturingssystemen Android en Windows Phone en de lancering van de iPhone 5 voor een sterke tweede helft zorgen, maar kunnen deze gebeurtenissen de huidige lage verkoopaantallen niet compenseren. Naar schatting zal de totale smartphoneverkoop zo’n 20 miljoen toestellen lager uitvallen, in vergelijking met 2011.