2min

In 2012 zijn er 162.000 minder mobiele telefoons verkocht als in 2011. Dat is een krimp van 3,3 procent. Het marktaandeel van Samsung en Apple steeg, maar alle andere aanbieders zagen hun aandeel afnemen, zo blijkt uit de cijfers van het GfK.

Het GfK heeft de verkoopcijfers van mobiele telefoons gepubliceerd over december 2012. Grote winnaar en koploper is Samsung met een marktaandeel dat steeg met 7,8 procent naar 44,7 procent. Ook Apple’s aandeel groeit met 5 punten naar 15 procent. In totaal zijn er in 2012 4,7 miljoen mobiele telefoons verkocht, een daling van 3,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Grootste verliezers zijn Nokia en Blackberry. Nokia zakt terug naar 16,3 procent ten opzichte van 21,2 procent in 2011. Blackberry worstelt met een krimp van 7,2 procent en bezit nu nog maar 5,9 procent van de markt. De cijfers tellen alle mobiele telefoons mee in het aandeel, zowel smartphones als normale feature telefoons.

Het marktaandeel van smartphones stijgt met 12 procent naar 65 procent in 2012. Samsung weet 41,9 procent van alle smartphones aan de man te brengen, Apple klimt bijna 10 procent naar een totaal van 29,9 procent. Wederom krimpen BlackBerry en Nokia het meest.

Abonnementen doen het ook minder goed in de statistieken. De krimp staat tegenover een lichte groei van de prepaid en simlock-vrije modellen. 45 procent van het totaal aantal verkochte telefoons is verkocht met abonnement. Simlock-vrije toestellen pakken 26 procent en prepaid telefoons 28 procent.

Het best verkochte platform is ook in 2012 het Android besturingssysteem. Het aandeel van Google’s besturingssysteem stijgt met een explosieve 17 procent tot een totaal van 42 procent van de markt.