1 min

Tags in dit artikel

, ,

Uit een studie van marktonderzoeksbedrijf Millward Brown is Apple net als vorig jaar het meest waardevolle merk gebleken. De top tien wordt voornamelijk vertegenwoordigd door ict-gerelateerde bedrijven.

Apple wist zijn merkwaarde met 19 procent te verhogen naar 183 miljard dollar, waardoor het bedrijf opnieuw als nummer één uit het jaarlijkse onderzoek van Millward Brown rolde. Google zag zijn tweede plaats van vorig jaar overgenomen worden door IBM, dat een groei doormaakte van 15 procent. Google moest zelf een lichte daling toestaan, de merkwaarde van de zoekgigant daalde met 3 procent.

Ook Nokia deed slechte zaken. Waar het Finse bedrijf enige jaren terug nog de top 10 kon betreden, is de fabrikant inmiddels helemaal uit de top 100 verdwenen. Facebook bleek de grootste stijger te zijn in de top 100 van de lijst. Met een stijging van 74 procent van de marktwaarde steeg de waarde van het sociale netwerk naar 33,2 miljard dollar, daarmee klom het Facebook naar plaats negentien.

Met ook nog Microsoft en telecomaanbieders AT&T, Verizon en China Mobile in de top tien, zijn technologiebedrijven goed vertegenwoordigd. McDonalds, Coca-Cola en Marlboro behielden als enige niet-technologiebedrijven een plek in de top tien. Nick Cooper, manager van Millward Brown, zegt dat technologiebedrijven zo sterk zijn, komt door het feit dat zij een centrale rol spelen in de hedendaagse maatschappij.