2min

Apple staat in de top 10 van meest waardevolle merken ter wereld. Met een notering op de achtste plaats, neemt het Amerikaanse technologiebedrijf een hogere positie in dan bijvoorbeeld Disney, Mercedes-Benz, HP en concurrent Samsung.

Dat blijkt uit de Best Global Brands-lijst van Interbrand. Sinds 2001 brengt Interbrand jaarlijks de financieel meest gewaardeerde merken in beeld en stelt zo een top 100 samen op basis van drie factoren: de financiële prestaties, de rol van het merk en de kracht van het merk.

In 2010 stond Apple nog op de 17e plaats. In een jaar tijd is het merk dus 9 plaatsen gestegen naar de 8e positie. Op de eerste plaats, die al jaren achtereen door hetzelfde bedrijf wordt ingenomen, staat Coca Cola. Naast Apple staan er nog meerdere technolgiemerken in de top 10: IBM (2e), Microsoft (3e), Google (4e), Intel (7e) en HP (10e). Geen van deze bedrijven zijn gestegen of gedaald in de lijst.

Samsung, een van Apple’s grootste concurrenten, vinden we terug op plaats 17, goed voor een stijging van twee plaatsen. Ook Oracle stijgt 2 plaatsen naar nummer 20. Het Canadese BlackBerry daalt 2 plaatsen naar de 54e positie. Philips, Shell en Heineken zijn de drie Nederlandse bedrijven in de top 100. Deze bedrijven staan achtereenvolgens op de 41e, 74e en 91e plaats.

Volgens de samenstellers van de lijst representeert de merknaam Apple een waarde van 33,5 miljoen dollar. In 2010 was dat nog 21,1 miljoen dollar, omgerekend dus een stijging van 58,8 procent. De waarde van Microsoft wordt geschat op 69,9 miljoen dollar. Microsoft en Google hebben volgens de samenstellers een merkwaarde van respectievelijk 59 miljoen en 55,4 miljoen dollar.