1 min

De documenten van de FBI zijn vanaf heden volledig digitaal beschikbaar. Het Federal Bureau of Investigation heeft hiervoor in totaal twaalf jaar nodig gehad.

Het heeft dus wel even geduurd voordat de federale instelling uit de Verenigde Staten klaar was met het omzetten van al haar documenten. Voor de ingebruikname van het nieuwe digitale systeem zijn overigens kosten noch moeite bespaard. Het nieuwe systeem wat de FBI nu gebruikt heeft in totaal meer dan 600 miljoen dollar gekost. FBI’s digitale systeem luistert naar de naam Sentinel.

Het systeem is afgelopen week in gebruik genomen, na een korte testperiode. De FBI vervangt met Sentinel haar oude systeem, wat vooral gebaseerd was op ouderwets papierwerk. In het nieuwe systeem zijn veel gelijkenissen te vinden met hedendaagse browsers. Agenten van de dienst krijgen te maken met een zogenaamd vraag & antwoord-systeem. Een voorbeeld van een vergelijkbaar systeem is het digitaal invullen van de belastingaangifte.

Met het nieuwe systeem brengt de FBI haar eigen systemen meer op pijl met de huidige maatstaven. Zo kunnen agenten nu digitaal documenten met elkaar delen en wijzigingen van collega’s inzien. Ook kan een agent een RSS-feed instellen voor een bepaalde zaak of document. De FBI heeft ook hard gewerkt aan de doorzoekbaarheid van de database, zo is het nu bijvoorbeeld bijzonder eenvoudig om alle bestaande documenten te doorzoeken op een variabele als een telefoonnummer of kenteken.