2min

Tags in dit artikel

, ,

Google introduceert een nieuwe dienst in het Verenigd Koninkrijk voor het vergelijken van autoverzekeringen. Google dat al actief is in het vergelijken van hotels, vliegtickets en retailproducten lijkt een vergelijkingsimperium aan het opbouwen te zijn. Afgelopen maart nog kocht Google de financiële productenvergelijker Beatthatquote.com op voor 46,8 miljoen euro.

Google maakt logischerwijs gebruik van de eigen krachtige zoekmachine, waar het eigenaar van is, om te concurreren met traditionele vergelijkers. Zo komt Google’s eigen vergelijker als eerste resultaat binnen bij het zoeken van een vergelijking.

Digitaal marketing bureau Greenlight geeft aan dat op de dag dat de autoverzekering vergelijker van Google online kwam het 75 procent zichtbaarheid had bij ‘verzekering’ gerelateerde zoekopdrachten. Daarmee komt Google op de tweede plaats net achter gocompare.com en voor confused.com en moneysupermarket.com. Greenlight voorspelt dat Google op 500.000 relevante zoekopdrachten per maand kan rekenen. Dit is de eerste vergelijker op het gebied van verzekeringen van Google maar omdat de stap naar meer nu een stuk kleiner geworden is zal het hier in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet bij blijven.

Google Flight Search

Een jaar geleden bracht Google een vliegticket vergelijker uit. Deze moest gaan concurreren met Expedia, Kayak en Travelocity. De belangrijkste eigenschappen van dit systeem zijn snelle zoekopdrachten, een kleine lijst met relevante zoekresultaten, bekijken van dagen dat prijzen lager zijn en het zoeken naar alternatieve locaties op basis van afstand, kosten of beide.

Wat Google dus heel goed doet is kijken naar andere prijsvergelijkers. Om er vervolgens achter te komen wat een toegevoegde waarde is.

Google Product Search

In het eerste kwartaal van dit jaar werd in een onderzoek van CPC Strategy bekend, wat de tien grootste websites waren waar consumenten prijzen vergeleken. Dit onderzoek wees uit dat via Google Product Search er in 2,78 procent van de gevallen dat er op een advertentie geklikt werd, er ook daadwerkelijk iets gekocht werd. Nummer twee, Nextag, volgt op ruime afstand met 2,06 procent. Amazon staat met 1,6 procent op de zesde plaats.

De reputatie die Google heeft opgebouwd met de zoekmachine lijkt een belangrijke reden te zijn voor dit succes. Hoewel Amazon nog steeds het meeste aantal vergelijkingen afhandelt worden er via Google op basis van percentages meer aankopen gedaan. CPC Strategy heeft hiervoor een verklaring:"Mensen voelen zich meer vertrouwd met Google". Wat ook een belangrijke rol speelt is dat Google adverteerders verplicht om hun advertenties te voorzien van bijkomende belastingen en vervoerskosten. Er zijn nogal wat mensen die wanneer ze geconfronteerd worden met onverwachte kosten de bestelling op het laatste moment afkappen.