1 min

In 2012 gaf Samsung voor het eerst sinds jaren meer geld uit aan marketing dan onderzoek. In het afgelopen jaar werd er 11,6 miljard dollar besteed aan reclames, dat was 1,3 miljard meer dan dat de Koreanen in onderzoek stoken.

Samsung stopt meer en meer geld in de marketing van producten om naamsbekendheid te krijgen. Bovendien is het natuurlijk bewezen dat het helpt om mensen keer op keer te confronteren met dezelfde producten, waardoor ze uiteindelijk alsnog op aankoop overgaan.

Tegenover Reuters wordt door analisten van verschillende bureau’s gesteld dat ze innovatie missen in Samsung’s producten, waar concurrent Apple volgens hen wel keer op keer nieuwigheden weet uit te brengen, zoals de iPhone en iPad. Samsung’s uitgaven aan marketing gaan volgens hen ten koste van het niveau van de nieuwe producten.

Daartegenover staat wel dat Samsung een veelvoud van Apple’s uitgaven besteedt aan onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten. Apple had tot en met september 2012 ongeveer 3,4 miljard dollar besteed aan onderzoek dat jaar. Uiteindelijk zal het bedrijf in dat tempo tot een totaalbedrag tussen de 4,5 en 5 miljard dollar komen, Samsung besteedde dus 10,3 miljard dollar maar is ook wel in meer markten actief.

Ook dit jaar gaat Samsung weer veel geld besteden in de marketing van nieuwe producten. Samsung introduceert binnenkort de Galaxy S 4 en later dit jaar wordt ook de Galaxy Note 3 verwacht. Samsung’s mobiele divisie is goed voor meer dan tweederde van de inkomsten.