2min

Samsung geeft dit jaar naar verwachting zo’n 14 miljard dollar uit aan reclame en marketing. Hoewel analisten zich afvragen of dit op de lange termijn wel een succesvolle strategie is, heeft Samsung op dit moment weinig te klagen.

Dat Samsung flink wat geld spendeert aan reclame en marketing kan eigenlijk niemand zijn ontgaan, ook in de Benelux geeft het bedrijf genoeg geld uit om vrijwel dagelijks op het netvlies van de consument te staan. Of het nu gaat om billboards langs de snelweg, productplacement in televisieprogramma’s of reclame op internet, radio en televisie, Samsung komt vrijwel dagelijks in beeld. Internationaal is dit in veel landen ook niet anders.

Dat kost Samsung naar verwachting dit jaar zo’n 14 miljard dollar, ruim 10 miljard euro, wat opnieuw meer is dan het Zuid-Koreaanse bedrijf in voorgaande jaren uitgaf aan marketing. Analisten hebben kritiek op het feit dat de campagnes die Samsung voert niet altijd even succesvol zijn, zo was er kritiek op een gesponsorde film in Australië die volgens de kijkers teveel productplacement zou bevatten. Ook in het Verenigd Koninkrijk hadden kijkers kritiek op het programma X-Factor, daarin zou Samsung teveel aanwezig zijn. In Nederland hebben kijkers ook weleens geklaagd over de enorme aanwezigheid van Samsung en Vodafone in het TV-programma The Voice.

Hoewel de analisten ongetwijfeld een punt hebben, heeft Samsung de afgelopen jaren door deze enorme aanwezigheid zijn marktaandeel op de smartphonemarkt wel flink weten te vergroten. Inmiddels is Samsung twee keer zo groot dan Apple in deze markt en hebben alle andere concurrenten het nakijken. Samsung domineert de smartphonemarkt en dat was zonder het flinke marketingbudget waarschijnlijk nooit gelukt.

Op papier is er eigenlijk maar één fabrikant die het beter doet en dat is Apple, Apple geeft een stuk minder uit aan marketing en weet toch flink wat producten te verkopen. Zo geeft Apple in de Benelux bijvoorbeeld geen euro uit aan marketing. In de Verenigde Staten geeft het bedrijf overigens wel flink wat geld uit aan marketing.

Dat wil overigens niet zeggen dat elk Samsung-product automatisch goed verkoopt zolang er maar flink voor wordt geadverteerd. Samsung heeft ook goede producten in de markt gezet de afgelopen jaren, dit hebben de Galaxy-smartphones wel bewezen. De recent gelanceerde Galaxy Gear, een horloge van Samsung dat kan communiceren met je smartphone, heeft ondanks alle reclames nog niet geleid tot een groot verkoopsucces. Er zijn tot op heden pas slechts 800.000 exemplaren van verkocht. De Galaxy Gear werd tegelijk met de Galaxy Note 3 (review) uitgebracht en zou de perfecte accessoire zijn voor deze smartphone, van de Note 3 zijn inmiddels al ruim 5 miljoen exemplaren verkocht.