1 min

Camerafabrikant Nikon is aan het onderzoeken hoe het bedrijf een graantje mee kan pikken van de smartphonemarkt. Fabrikanten van digitale camera’s merken steeds meer de invloed van de almaar beter wordende camera’s waarmee smartphones worden uitgerust.

In een jaar tijd daalde de omvang van de markt voor digitale camera’s met zo’n 25 procent. Een harde dobber voor de fabrikanten van deze producten, dus ook voor Nikon. Ook voor het huidige jaar wordt een daling van 12 procent verwacht. Dat betekent dat het hoog tijd is voor verandering. Nikon ziet in de markt voor smartphones mogelijkheden en onderzoekt hoe het daar het beste op kan inspringen.

Daarbij zijn verschillende scenario’s denkbaar. Nikon kan natuurlijk lenzen voor smartphones ontwikkelen en die aan fabrikanten aanbieden. Een andere optie is om camera-accessoires voor toestellen te fabriceren. "We willen een product maken dat het concept van camera’s zal veranderen. Het kan ook een non-camera consumentenproduct worden," meldt Makoto Kimura, de president van Nikon.

De lading van een non-camera product is natuurlijk erg vaag. Nikon zou zelfs nog aan een eigen smartphone kunnen werken, al zou dat wel een ontgonnen gebied zijn voor de fabrikant. Nikon wil op dit moment echter niet ingaan op specifieke vragen.