2min

Ziggo heeft met Ziggo Mobiel een explosieve groei gerealiseerd, het bedrijf heeft het aantal mobiele klanten het afgelopen kwartaal zien verdubbelen, er kwamen in totaal zo’n 30.000 mobiele klanten bij. Ook de Alles-in-1-abonnementen deden het opnieuw goed. Onder de streep moest de provider helaas wel een verlies noteren.

Ziggo Mobiel is een redelijk nieuwe virtuele provider en timmert hard aan de weg om zoveel mogelijk klanten binnen te slepen. Ziggo biedt aan bestaande klanten dan ook een zeer scherp tarief voor een sim only-abonnement. Het afgelopen kwartaal kwamen er maar liefst 30.000 klanten bij, wat een verdubbeling van het totaal betekende.

Het bedrijf groeide ook met het aantal Internet- en Alles-in-1-abonnementen, dit groeide respectievelijk met 38.000 en 20.000, het aantal klanten met alleen een Televisie-abonnement daalde echter het afgelopen kwartaal. Inmiddels heeft 57,1 procent van de Ziggo-klanten een Tripleplay-abonnement.

Financieel komt Ziggo het afgelopen kwartaal uit op een omzet van 394,2 miljoen euro, een kleine stijging ten opzichte van een jaar eerder. Als daar de belastingen en rentes vanaf worden gehaald is het cijfer ineens 4,7 procent lager dan een jaar eerder. Het bedrijf draait onder de streep dan ook 38,4 miljoen euro verlies, waar het vorig jaar nog een winst van bijna 93 miljoen euro noteerde. Volgens Ziggo heeft dit te maken met investeringen in personeel, het migreren van IT-systemen en ongetwijfeld ook de marketinguitgaves.

Dat Ziggo mee wil doen op de mobiele markt kan eigenlijk niemand zijn ontgaan. Het bedrijf maakt veel reclame voor Ziggo Mobiel. Ziggo overwoog in eerste instantie samen met UPC een mobiel netwerk te bouwen in Nederland, maar op de veiling van de mobiele frequenties konden de bedrijven geen frequenties bemachtigen, of de prijs was simpelweg te hoog. Ziggo ging vervolgens in zee met Vodafone om een virtuele provider te worden, eerst voor alleen data-abonnementen voor laptops en tablets, maar daarna ook voor smartphones.

Zoals het er nu naar uitziet zal Ziggo later dit jaar worden overgenomen door Liberty Global en zal het bedrijf gaan fuseren met UPC, waarbij de naam UPC gaat verdwijnen. Ziggo Mobiel zal dan ongetwijfeld nog sneller gaan groeien, aangezien de huidige UPC-klanten dan ook gebruik kunnen maken van de scherpe tarieven van Ziggo Mobiel. De overname ligt nog ter goedkeuring bij de Nederlandse en Europese autoriteiten.