2min

De CEO van BlackBerry, John Chen, ziet weer mogelijkheden voor het bedrijf in de toekomst. Hij denkt dat het ergste nu achter de rug is en BlackBerry zo’n 80 procent kans heeft om te overleven. Het bedrijf heeft op de smartphone-markt geen potten weten te breken en ging bijna ten onder.

Chen heeft de laatste maanden grote veranderingen en reorganisaties doorgevoerd binnen het Canadese BlackBerry. In maart gaf hij aan nog wel geloof te hebben in het bedrijf maar zei tegelijk dat hij de kans van slagen op 50 procent schatte. Nu ziet hij weer toekomst voor het bedrijf en kansen in de huidige markt. Tegelijk zegt hij ook dat hij niets meer een 100 procent kans zal noemen, aangezien dat het bedrijf zou vervloeken. "Maar BlackBerry is niet langer in gevaar".

Chen is sinds eind vorig jaar CEO van BlackBerry, in eerste instantie als interim, maar later werd hij definitief tot CEO benoemt. Hij heeft eerst getracht het bedrijf te verkopen, toen dat niet haalbaar bleek, heeft hij een flinke reorganisatie doorgevoerd en is het bedrijf flink opgeschut. Ook heeft hij enkele onderdelen weten te verkopen waardoor het bedrijf weer levensvatbaar is geworden. Ook is er getwijfeld of er gestopt moest worden met het maken van smartphones, tot op heden maakt BlackBerry nog steeds smartphone maar een stuk minder dan de afgelopen jaren. Zo kunnen we later dit jaar de BlackBerry Passport nog verwachten.

Het doel om BlackBerry weer levensvatbaar te maken lijkt te zijn gelukt. Er wordt weer gesproken over de toekomst en kansen. Ook de afgelopen kwartaalcijfers van BlackBerry waren veel beter dan verwacht, het bedrijf draait nog wel verlies, maar veel minder dan het jaar ervoor en analisten hadden verwacht. Het aandeel BlackBerry zit dan ook weer in de lift, het aandeel stond eind vorig jaar op 6 dollar en is inmiddels opgeklommen naar 10 dollar. Een aandeel BlackBerry was jaren geleden echter 230 dollar waard.

Chen wijst er echter ook op dat de weg naar succes nog lang is. Chen verwacht nog zeker zes kwartalen nodig te hebben om het bedrijf weer winstgevend te maken. Ook duurt het nog zeker vijf jaar tot de nieuwe strategie die echt gericht is op de zakelijke markt succesvol kan zijn.