Aan van de belangrijkste smartphonemarkten is China, een markt waar Samsung erg sterk was maar nu is verslagen door het Chinese merk Xiaomi. Dat stelt althans onderzoeksbureau Canalys. Xiaomi is op dit moment alleen actief in Azië, maar heeft recent een naamswijziging ondergaan in Mi voor de Westerse markt.

Xiaomi zit momenteel in de transitie om het bedrijf te gaan hernoemen naar Mi. Het bedrijf wil namelijk ook smartphones gaan verkopen in de Westerse landen en de naam Mi is makkelijker uit te spreken dan Xiaomi. Volgens de cijfers van Canalis is het bedrijf nu marktleider in China met 14 procent, gevolgd door Samsung en Lenovo met ieder 12 procent. Lenovo ook een Chinees merk, groeit net als Xiaomi erg hard in het thuisland.

Xiaomi is een echte prijsvechter, het bedrijf maakt smartphones met goede, veelal high-end, specificaties en verkoopt deze vervolgens voor zeer lage prijzen. De prijs/kwaliteit verhouding van de producten is dan ook erg goed. Het bedrijf is momenteel actief in China, de Filipijnen, India, Maleisie, Singapore en Taiwan. Wanneer het bedrijf de stap gaat zetten naar Europa is nog onduidelijk.

Recent introduceerde Xiaomi zijn nieuwe vlaggenschip, de Mi 4.