Waar fabrikanten als Samsung, Sony en binnenkort mogelijk ook Toshiba het veld moeten ruimen op de Europese pc-markt is het Lenovo dat de omgekeerde weg bewandeld. Het Chinese bedrijf verkoopt maar liefst 44 procent meer computers (laptops en desktops) in Europa, het Midden Oosten en Afrika (EMEA) dan een jaar geleden.

Lenovo doet zijn zaken in omgekeerde volgorde, waar veel fabrikanten te maken hebben met teruglopende aantallen, of het nou gaat om de verkoop van laptops, tablets of smartphones, ziet Lenovo de verkoopcijfers alleen maar groeien. Inmiddels heeft Sony zijn VAIO-afdeling verkocht aan een groep Japanse investeerders, heeft Samsung besloten geen laptop meer te verkopen in Europa en gaat Toshiba flink reorganiseren, details daarvan zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat het bedrijf in Europa alleen actief blijft met zakelijke laptops.

Lenovo is de partij die profiteert van de ontstane ruimte op de markt, het bedrijf heeft in het afgelopen kwartaal in Europa 44 procent meer laptops en desktop-systemen verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Hoeveel systemen dat precies zijn is onduidelijk want die cijfers deelt Lenovo dan weer niet, maar wereldwijd heeft het bedrijf 15,7 miljoen computers verkocht, waarmee het ook meteen marktleider is. De omzet steeg in dezelfde periode met 33 procent, daaruit valt af te leiden dat Lenovo vooral veel goedkopere systemen heeft verkocht.

Op basis van de cijfers van onderzoeksbureau IDC heeft Lenovo op dit moment een marktaandeel van 20 procent, gevolgd door HP met 18,8 procent, Dell met 13,3 procent, Acer met 8,4 procent en Apple met 6,3 procent. Vlak achter Apple zit nog Asus die met de rest van de overige fabrikanten 33,1 procent mag verdelen.

Lenovo is overigens niet alleen succesvol met laptops en desktops, ook de verkoop van smartphones en tablets is wederom gestegen. Lenovo doet het vooral goed met goedkopere smartphones en bezet daarmee de vierde plek op de smartphone-markt, achter Samsung, Apple en Xiaomi. Als de recent afgeronde overname van Motorola daarbij wordt opgeteld zou Lenovo nu naar eigen zeggen derde zijn.

Lenovo is duidelijk een partij om de komende jaren in de gaten te gaan houden, het bedrijf wil niet alleen marktleider zijn op de pc-markt maar ook met de smartphones en tablets.