De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een telecommonitor rapport uitgebracht met informatie over de mobiele en breedbandmarkt in Nederland. Daaruit komt naar voren dat de markt voor vast internet in handen is van twee partijen; KPN en Ziggo. Verder valt op dat Vodafone flink wat marktaandeel heeft verloren op de mobiele markt.

De markt voor vast internet is in Nederland op dit moment in handen van twee partijen, KPN en Ziggo. KPN is goed voor 40 tot 45 procent van de aansluitingen en Ziggo voor 45 tot 50 procent van de aansluitingen. Dat betekent dat KPN en Ziggo samen goed zijn voor 85 tot 95 procent van alle breedbandaansluitingen in Nederland. Op derde plaats vinden we vervolgens pas Tele2 met een marktaandeel van 0 tot 5 procent, alle overige partijen bij elkaar zijn goed voor een marktaandeel van 5 tot 10 procent.

Kort samengevat hebben we in Nederland nu een duopolie waarin KPN wordt gedwongen andere providers toegang te geven tot zijn netwerk en Ziggo niet, dat terwijl Ziggo een groter aandeel heeft dan KPN. Het is dan ook niet zo vreemd dat deze beslissing op Europees niveau in twijfel wordt getrokken. De ACM voert als reden op dat het openstellen van het kabelnetwerk van Ziggo te duur zou zijn en minder makkelijk dan het openstellen van het ADSL- en glasvezelnetwerk van KPN. De kans is groot dat de ACM vanuit Europa krijgt te horen dat KPN niet langer zijn netwerk hoeft open te stellen, het is volgens de Europese regelgeving namelijk onmogelijk om twee partijen te dwingen hun netwerk open te stellen, iets wat de concurrentie pas echt ten goede zou komen.

Mobiele markt

Op de mobiele markt is de concurrentie een stuk groter, daar hebben we op dit moment drie partijen; KPN, T-Mobile en Vodafone en een hele lading virtuele operators die gebruik maken van de netwerken van een van de drie eerder genoemde. Tele2 heeft inmiddels ook een eigen netwerk opgetuigd maar dat is nog niet meegenomen in dit rapport. Volgens het rapport is KPN de grootste mobiele provider met een marktaandeel van 30 tot 35 procent, gevolgd door Vodafone met 20 tot 25 procent en dan T-Mobile met 15 tot 20 procent marktaandeel. Alle virtuele operators samen zijn ook goed voor een marktaandeel van 20 tot 25 procent. Wat opvalt in deze cijfers is dat T-Mobile halverwege 2014 is weggezakt van 20 tot 25 procent naar 15 tot 20 procent en Vodafone heeft nu moeten inleveren is gezakt van 25 tot 30 procent naar 20 tot 25 procent. KPN is de enige provider van de grote drie die het aantal aansluitingen heeft weten vast te houden. De grootste winnaar is waarschijnlijk Tele2, deze provider wordt nog niet apart genoemd maar timmert al tijden hard aan de weg.